Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme hittar inte USB-disk längre

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Edit: problemet kanske löst.

Hej.

Satt o labbade lite med programvaran till Airport Extreme på min sketna Windows-låda. Tanken var att jag skulle ha åtkomst till min externa USB-disk som är kopplad till basenheten. Tyvärr misslyckas jag helt med att mounta den i Windows XP. Skit samma tänkte jag. Återgår till MacBooken där USB-disken syns på skrivbordet som den brukar, och funkar klanderfritt - tills nu! Den är puts väck från skrivbordet! Airport verktyget visar att inget är inkoplat i basenheten. Återställer alla eventuella inställningar jag kan ha kommit åt under mitt labbande men inget hjälper. Resettar routern genom att med en penna hålla in den lilla knappen tills lampan frenetiskt börjar blinka gult. Kopplar upp mig mot basstationen igen, men den vägrar mounta min USB-disk.

Vad har jag gjort för fel?

Min felbeskrivning kanske inte är helt komplett i minsta detalj men händelseförloppet stämmer till 100. Inställningarna i routern är relativt "default" så att säga. Har bara ändrat lösenordet på den (vad jag kan minnas).

Senast redigerat 2007-09-08 08:30

Hittar basstationen disken? Vad står det i loggarna?
Både datorn och basstationen blir helt kocko om man drar ur och i disken här och var.

Några tips:
–För bästa prestanda ska man slå av "journalföring" på disken.
–Använd koppla ifrån alla användare-knappen innan du drar ur disken ur basstationen.
–Labba med olika typer av lösenordsskydd. För mig funkar "Med basstationslösenord"

Har liknande problem. Ibland så syns inte AEBS:en i datorn trots att jag kan koppla upp mig mot nätverket. Kör Vista plus XP iväntan på en MBP

Hej!

Vet inte om det är rätt att fortsätta på den här tråden, men gör ett försök

Installerade en ny AirPort och en WD 500 GB på USB i början av veckan. Det funkade utmärkt när jag väl fick klart för mig att jag måste formatera om hd:n via FW-kabel :">

I dag hittar jag inte disken längre. Under Nätverk i Finder får jag upp AP:n och när jag klickar anslut får jag begäran om lösenord (jag har ställt in disklösen från början). När jag knappar in lösenordet kommer meddelanderuta upp som säger att aliaset är trasigt, se bifogad fil.

Det här verkar helskumt. Vad ska jag göra?
//tm

Har du testat Airport Skivverktyg?

Ursprungligen av mikotekniko:

Har du testat Airport Skivverktyg?

Ja, där har jag inställingar som nedan (bild 1, Skivverktyg).

När jag försöker ansluta via Finder får jag upp de andra två dialigrutorna.

Jag fattar inte Jag har ju inte gjort några förändringar innan det här strulet började.

//tm

1
Bevaka tråden