Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga en död iMac G5 Rev A

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har dragits med en iMac G5 Rev A som efter ca 2 år började att dö titt som tätt, till slut gick den igång (om den var kall) i 30-45 min och sedan dog den.
Jag hittade lite trådar om att det varit problem med en del kondensatorer på logikkortet. Jag skruvade upp den, men kondensatorerna såg ok ut. Enligt trådarna hade kondensatorerna svällt, vilket mina inte hade gjort.
Var kan man mer kolla då? Jo i nätaggregatet!
Jag tog bort det och skruvade upp det. Vad fann jag där om inte totalt åtta stycken kondensatorer som svällt, och i vissa fall även "kokat över". Detta kan ju mycket väl förklara varför datorn bara går igång en liten stund!
Jag kollade då vad det var för några kondningar som svällt och det var följande:

C40 = 1000uF, 6,3V (67-162-60)
C45 = 1000uF, 6,3V (67-162-60)
C47 = 1200uF, 16V (67-181-67)
C49 = 4700uF, 6,3V (67-162-94)
C52 = 1000uF, 10V (67-162-60)
C55 = 2200uF, 6,3V (67-162-78)
C59 = 330uF, 35V (67-164-68)
samt en åttonde som jag saknar anteckning på vad den hette, men det var en 1000uF, 6,3V (67-162-60). Denna satt i anslutning till alla dom andra.

Dessa kostar totalt med frakt 83kr från Elfa och några timmars lödande med dålig lödkolv. Elfas artnr inom parantes ovan.

Så om ni sitter med en död iMac G5 Rev A och garantin gått ut, kan detta vara en billig lösning, om man kan löda förstås.

Min har nu funkat i ett dygn utan problem efter utbyte av ovanstående kondningar.

Ett tips är att ha en ganska effektstark lödpenna/kolv. Jag hade en för svag och det var inte lätt eftersom att det sitter en kylfläns ganska nära som leder bort all värme. Så en bra lödkolv och en avlödningsfläta rekomenderas starkt!

Bilden nedan illustrerar hur en kondensator inte ska se ut på toppen.

Lycka till!

Dum fråga kanske men din iMac faller inte under detta åtgärdsprogram?
http://www.apple.com/support/imac/powersupply/repairextension/

"Affected systems will exhibit one of the following power-related symptoms:

System will not start up after the power button is pressed
System shuts down intermittently

This program extends repair coverage on the specific component failure for up to three years from the date of purchase"

En del gör det, men min (17" 1.8GHz) gjorde det tyvärr inte. Men det kan ju vara en bra idé att kolla detta innan

Vem har sagt att den inte täcks?

Min lokala Apple-reparatör, samt står det på Apples sida att det endast gäller 20" 2GHz med EMC-nummer 2056. Min har 1989 och är en 17" 1,8GHZ.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-07 16:27
Ursprungligen av psychozz:

Min lokala Apple-reparatör, samt står det på Apples sida att det endast gäller 20" 2GHz med EMC-nummer 2056. Min har 1989 och är en 17" 1,8GHZ.

och du har kollat det här?

iMac G5 Repair Extension Program for Video and Power Issues

Affected systems will exhibit one of the following video- or power-related symptoms:

* Scrambled or distorted video
* No video
* No power

The program is available for certain first generation iMac G5 models that were sold between approximately September 2004 and June 2005 featuring 17- and 20-inch displays with 1.6GHz and 1.8GHz G5 processors

Serial Number ranges:

* W8435xxxxxx - W8522xxxxxx
* QP435xxxxxx - QP522xxxxxx
* CK435xxxxxx - CK522xxxxxx
* YD435xxxxxx - YD522xxxxxx

Såg att du redan hade lagat datorn.

Ursprungligen av psychozz:

Min lokala Apple-reparatör, samt står det på Apples sida att det endast gäller 20" 2GHz med EMC-nummer 2056. Min har 1989 och är en 17" 1,8GHZ.

Jamen det är ju för power supply-felet. Problemet med "distorted video" är ett annat.

Ursprungligen av mikotekniko:

Jamen det är ju för power supply-felet. Problemet med "distorted video" är ett annat.

Hur menar du? Det är ju Power Supplyet jag har problem med...

Ursprungligen av psychozz:

Hur menar du? Det är ju Power Supplyet jag har problem med...

sorry, läste inte igenom allt.

Jepp, jag har försökt allt innan jag började laga den själv. Men min verkar inte falla in på någon av alla dessa utökade garantier.

1
Bevaka tråden