Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faxa via bluetooth?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en T610 och skulle vilja använda faxfunktionen i Panther via bluetooth. Är det någon som vet hur man gör och vad som krävs för att det ska fungera?

Problemet som jag ser det är att du behöver en konvertering mellan digital och analog signal vilket brukar göras av mobiloperatören genom deras tjänster. Men jag tror inte vanlig datatjänst duger eftersom moduleringen är en annan. Troligen krävs en fax-tjänst från operatören. Vodafone har nåt som heter Eurocall som bland annat nämner stöd för fax.
Att du kör via mobiltelefon och bluetooth är inget som datorn borde bry sig om, såvida inte det är så att de AT-kommandon som skickas till modemet inte stöds av telefonen.... Kan ju vara något. Kanske går att ta reda på vad den skickar när man kör normalt och sedan testa med Zterm om samma kommandon fungerar mot mobilen.

  • Medlem
  • 2003-11-06 13:04

Några framgångar med fax via Bluetooth?

Inte för mig i alla fall....
Jag har inte haft tid att gräva i det....det skulle vara smutt att kunna faxa ett word-dokument lite då och då...

Någon som pillat lite mera med detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-07 00:49

Jag faxade häromdagen med min T610 via Bluetooth från Word.

Det var inte svårare än att trycka på "Faxa.." och välja telenummer och sen Bluetooth-modem. Hur lätt som helst.

Däremot att ta emot verkar svårare. Första faxet togs emot, andra hängde faxmottagningen och orsakade en crash-log.

Fax med Ericsson T39 + tiger

Hej,
Är det någon som fått fax över bluetooth att funka bra?

Gjorde enl. apples instruktioner,
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301077

Kommer så långt att dokumenten hamna på fax-printern, telefoner harklar till sig och under ett momentant ögonblick säger att den riger det angivna faxnummret. Sen händer nada, ringfönstret på mobilen försvinner snabbt, den ringer aldrig numret och sen väntar den bara...

Har halebop abonemang, men vad jag förstår så ska det funka.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-06 12:03

Hej,
Jag har liknande symptom som föregående talare, petrush.
Jag har en Nokia 6300 med Telia Vänner-abonnemang och försöker faxa från en MacBook med MacOS Tiger 10.4.

Frågan är egentligen om problemet ligger i telefonen eller om det är abonnemanget som inte tillåter den här typen av trafik. Det verkar ju som att vissa lyckas på en gång med att faxa på det här viset, medan andra stöter på patrull, men hittar inget egentligt mönster vad gäller telefonmodeller och abonnemang. Försökte med Telias kundtjänst, men de kunde inte alls svara på hur det låg till med faxtrafik på det här sättet - de tyckte att jag skulle använda tjänsten faxbrevlåda, vilket jag inte tror är issuen här... Molia, du lyckades ju få det att fungera med din T610 - vilken operatör och typ av abonnemang har du?

När jag ska sända fax (genom "Fax PDF" där jag väljer min faxprinter, "Bluetooth-Modem" - har satt upp enligt samma guide som petrush) kopplas telefonen upp mot datorn, men anslutningen stängs ner nästan på en gång. Tittar man sen på faxstatus (som dyker upp nere i dockan) har mitt fax hamnat i pausat läge. Provar jag att skicka det igen händer samma sak på nytt - displayen på mobilen lyser upp och jag får godkänna anslutningen och sen får jag meddelande om att anlutningen kopplats ner. Men när man har faxstatusen uppe hinner man se att det blir ett felmeddelande "Ett faxprotokollfel har inträffat" (eller nåt liknande), men det syns bara en liten kort stund.

Kan tillägga att det fungerar hur bra som helst med att använda telefonen som modem för IP-trafik via GPRS - det fungerade out-of-the-box genom att ansluta till telefonens nätverk via Bluetooth-menyn på MacBooken - och att ansluta och föra över filer mm via Bluetooth. Så att problemen att faxa skulle ha något med Bluetooth i sig att göra tror jag inte.

Ola

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-06 12:48

Klart spökigt. Jag lyckas inte ens att fixa till fax-kön enligt Apples dokument. Precis när jag klickar på Add i Print BRowser så försvinner fönstret. Återkommer med mer felsökning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-06 23:32

Nej, det verkar inte ha att göra med att jag hade både bluetooth tangentbord och mus anslutet. Det är likadant med dom avstängda. Söker vidare...

1
Bevaka tråden