Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att läsa NTFS-disk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 11:40

Som jag förstått ska det inte vara några problem att läsa och kopiera filer från en disk i NTFS. Jag stötte dock på problem, ikonerna saknas och drar jag i mappnamnet till min machårddisk får jag enbart en tom mapp. Jag kommer alltså inte åt något alls.

Eller har jag missuppfattat det hela och ska köra fat32 istället? Använder disken för utbyte från pc-mac så det måste vara någon pc-formatering.

NTFS-disken är en extern seagate usb och jag har en mini med senaste OS X.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-04 11:51

Nej, det ska gå bra att läsa NTFS. Kan du läsa saker från NTFS-partitionen; såsom att öppna dokument, bilder etc.?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 12:21

När jag tittar i hårddisken ser jag ett antal mappar, så långt allt väl. Öppnar jag någon, vilken som helst, så saknar filerna ikon och har endast namn. Dubbelklickar jag på någon eller markerar någon så försvinner dom dessutom. Låter inte helt friskt.
Kanske ska formatera om och testa den hfs+ och se så det inte är något fel på den...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-04 16:54

Nej, det ser inte helt friskt ut. Behöver du inte spara någon information är det väl bara att stöpa om rasket till hfs+ och möjligen behålla den där disken under observation innan du börjar använda den på riktigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 16:56

Skumt, i en av alla mappar på disken fanns filer som jag kunde både läsa och kopiera. Gissar på att det troligen blivit något fel vid kopiering till disken. Nu är den i alla fall hfs+ formaterad och fungerar utmärkt.

1
Bevaka tråden