Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med utskriftsloggen

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-30 15:52

Jag administrerar en Mac OSX server som fungerar som både fil-server och print-server. I nätverket finns tre stycken skrivare som användarna kan skriva ut på - en A4/A3-skrivare och två storformatsskrivare.

På servern har jag definierat två skrivarköer enligt Apple's anvisningar - en för A4/A3 och en för storformat. I Apple's anvisningar står det att en detaljerad utskriftslogg ska skapas - användare, dokument, antal blad, antal kopior, tidpunkt etc etc. Men tji får man. I loggen står bara att t ex Jonas har skrivit ut på A4/A3 men inte mer!

Jag vet att man kan ställa in loggen på olika detaljerade loggnivåer och jag har provat dom alla. Den nivån som ger en användbar information är just - 'Information'. Alla andra nivåer ger bara felmeddelanden eller debug-info (vilket jag inte behöver).

I gamla OS9 fungerade allt som man ville ha det. Är det UNIX som spökar kanske?

Så frågan är: någon som vet hur man får veta vilka utskrifter som passerar genom en Mac OSX server?????

Tacksam för alla svar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-31 21:49

Installera skrivaren på servern, men välj inte skrivarens drivrutin utan ställ in den som Generic Postscript Printer. Vissa drivrutiner grejar inte skrivarkön att logga nämligen.

Sedan fixar du rätt drivrutin på klienterna. Så ska det funka

1
Bevaka tråden