Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppnade program hamnar inte främst

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-28 19:03

Har fått ett konstigt problem på min relativt nya iMac. När jag öppnar ett program (antingen via Dock eller genom att klicka på dess ikon) hamnar dess mapp inte främst utan ligger kvar bakom redan öppnade programmappar, och jag måste klicka fram det "för hand". Mycket irriterande. Hur kan det ha blivit så? Vad kan man göra?
Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 21:18

kan inte riktigt påstå att jag förstår helt hur du menar, men jag exempelvis startar safari och under den lilla tiden som den laddar väljer en terminal eller finder fönster så visas safari under det som jag valde.. Detta tycker jag är en fördel om inte annat, då man inte blir avrbruten i det som man höll på med bara för att ett program har startat..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-28 21:40

Jag kanske uttryckte mig klumpigt, men förr var det så att om jag till exempel var i Safari och skulle snabbt kolla epost i Mail eller skriva något så lade sig mail eller Word liksom i förgrunden ... nu måste jag aktivera det extra ... förstår inte hur det kunde bli så. Har även jämfört med PC och där lägger sig också det sist valda programmet överst.

Hmm, prova att googla 'prevent applications from stealing focus'.

EDIT: Glömde att det var Mac OS X du frågade efter.. Men du kanske hittar något ändå på denna Windows-term.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-28 22:38

Jo, det gällde Mac OS X, men tack ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-29 12:24

Kanske borde jag klargöra så här: hur är det normalt i Mac OS X? Låt oss säga att jag arbetar i Word och klickar Safari på Safari i Dock. Vad händer? Lägger sig inte Safari i förgrunden då eller ...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 12:32
Ursprungligen av petersm:

Kanske borde jag klargöra så här: hur är det normalt i Mac OS X? Låt oss säga att jag arbetar i Word och klickar Safari på Safari i Dock. Vad händer? Lägger sig inte Safari i förgrunden då eller ...?

Om båda programmen är igång så byter du focus genom att klicka på ikonen i docken.

Men om du startar safari medans du använder word så hamnar safari bakom word, för att vara exakt, word tappar fokus då du startar safari, om du inte ger word (eller ngt annat) fokus innan safari startat så kommer safari vara överst, annars är det som du gav fokus överst.

1
Bevaka tråden