Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie Mini eller Iomega Minimax

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2006-08-15 10:07

Jag har i dagslägget 1st Lacie Mini (firewire, utan hubb) och 1st Iomega Minimax med firewire och USB hubb. Båda är på 250GB. Har fått med dom när jag köpt Mac mini begagnad. Nu ska jag sälja min Mac mini PPC och en av dessa externa hårddiskar. Problemet är då: Vilken ska jag sälja?

Designmässigt så är ju Lacie disken överlägsen. Chassi i metall och samma utseende som en Mac mini. Dessutom så är den tystare en Lacin'n

Iomega minimax är en plastig och högljud grej som inte passar lika bra ihop med en Mac mini (inte riktigt samma design). Men den har ju firewire och USB hubb, vilket är bra. Men sedan jag köpte en Core Duo Mini så har jag ju flera USB uttag så behovet av en USB-hubb är inte lika stor längre.

Vilken skulle du behålla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-15 20:40

Utan tvekan Lacie!
Har själv en Lacie Mini utan hubb och den är toppen. Har funderat på en till och kollade då på Iomega Minimax men efter att ha läst vad du skriver om plastig o högljudd så behöver jag inte fundera. Jag saknar också USB uttag (köpte en billig hubb som inte fungerar så bra) men finns det inte fler uSB uttag på den nya Lacie MInin med kombinerad hubb?

Jag håller på att kika efter en extern hårddisk till min Mini G4 som används som webbserver. Jag kommer att använda den som systemdisk och behöver då en som går igång automatiskt om strömmen skulle brytas (strömförsörjningen är inte speciellt tillförlitlig i skogen där servern står).

Det verkar som om Iomegan har en gammal hederlig strömswitch och då borde den väl gå igång så fort den får ström, medan Lacie:n ser ut att ha en strömknapp liknande den på Mac Minin och då gissar jag att man behöver trycka på knappen för att denna skall starta efter strömavbrott.

Har jag rätt eller har jag fått något om bakfoten?

Ursprungligen av staed:

Jag håller på att kika efter en extern hårddisk till min Mini G4 som används som webbserver. Jag kommer att använda den som systemdisk och behöver då en som går igång automatiskt om strömmen skulle brytas (strömförsörjningen är inte speciellt tillförlitlig i skogen där servern står).

Det verkar som om Iomegan har en gammal hederlig strömswitch och då borde den väl gå igång så fort den får ström, medan Lacie:n ser ut att ha en strömknapp liknande den på Mac Minin och då gissar jag att man behöver trycka på knappen för att denna skall starta efter strömavbrott.

Har jag rätt eller har jag fått något om bakfoten?

Vet inte om detta är riktigt på sin plats men vad det gäller närverksdiskar så klarar LaCie inte långa namn på filer, vilket Iomega gör. Så där ska man visst inte alls välja LaCie.
Får se nu hur det går när jag får min Iomega Storcenter.... posten är ju nästan nedlagd så det tar ett tag.:tveksam:

Ursprungligen av Svante S:

Vet inte om detta är riktigt på sin plats men vad det gäller närverksdiskar så klarar LaCie inte långa namn på filer, vilket Iomega gör. Så där ska man visst inte alls välja LaCie.
Får se nu hur det går när jag får min Iomega Storcenter.... posten är ju nästan nedlagd så det tar ett tag.:tveksam:

Detta gäller ju USB/Firewire, så det skall inte vara något problem, men det kan ju alltid vara bra att veta om man skall handla nätverksdisk i framtiden.

Jag drog iväg en beställning på en Iomega. Hoppas att den beter sig som jag tror.

  • Medlem
  • 2007-11-24 21:24

Hur var det med iomegan - är den högljudd? Jag lutar åt La Cien...

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-11-24 23:50

Min Iomega var väldigt högljud. Disken i den lät väldigt mycke + att fläkten gick hela tiden. Hoppas det var nåt fel på den för det kan inte vara meningen att den ska låta så mycke. Mac Minin är ju nästan helt tyst.

/N

1
Bevaka tråden