Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa dubbelsidig PDF från två enkelsidiga?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-19 19:34

Jag har många dokument att scanna (OCR behövs dock ej). På kontoret har jag en arkmatare, men den scannar bara enkelsidigt och dokumenten är dubbelsidiga. Jag kan alltså börja med att scanna udda sidor och sedan jämna. Så som scannern jobbar får jag två dokument, ett med sidorna 1,3,5 osv och ett med 2,4,5 osv.

Rör det sig om ett enstaka dokument, kan man ju slå ihop filerna och flytta sidor manuellt i Acrobat, men med många och långa dokument måste en automatiserad lösning fram. Finns et några tips på hur man löser detta?

PDFlab är ett väldigt kompetent och dessutom gratis program. Det borde kunna fixa biffen.

  • Medlem
  • 2007-08-24 08:26
Ursprungligen av Taz_1999:

Du kan skapa ett workflow i Automator som gör det där,

Aha, Combine Pages har jag missat.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

PDFlab är ett väldigt kompetent och dessutom gratis program. Det borde kunna fixa biffen.

PDFLab har funktionen Interleave som funkar precis som Automators Combine Pages.

Tyvärr återstår en detalj:

Jag lägger bunten med papper i arkmataren och får ut det första dokumentet med sidorna 1,3,5,7. Vänder på bunten och läggar tillbaka för att scanna jämna sidor, men eftersom världen har sin ordning får man ett dokument med sidorna 8,6,4,2.

För att lösningen ska fungera måste alltså den ena filen (den nyaste) först sorteras om. Varken Automator eller PDFLab tycks ha den funktionen.

Ursprungligen av Syrsa:

Jag lägger bunten med papper i arkmataren och får ut det första dokumentet med sidorna 1,3,5,7. Vänder på bunten och läggar tillbaka för att scanna jämna sidor, men eftersom världen har sin ordning får man ett dokument med sidorna 8,6,4,2.

Om du scannar dem 1,3,5,7 och vänder på dem och sorterar om dem när du vänt på dem får du ju 2, 4, 6, 8. Gör du inte det?

Du kan skapa ett workflow i Automator som gör det där, bara drag and drop.

Behöver du mera kontroll över processen - ett Applescript.

Du kan knyta ett applescript till en folder som då bevakar den, sedan processas alla objekt som placeras i den mappen.

Du kan automatisera såväl sammanslagningen av filerna som ordnandet av sidor i Acrobat med hjälp av AppleScript eller JavaScript

  • Medlem
  • 2007-08-24 22:57

Nej, jag har ingen lust att stå och sortera om varje bunt med papper. Tyvärr kan man inte heller få maskinen att sortera papper efter scanning.

"Well then, good luck with that"... och hör av dig om något ändras.

1
Bevaka tråden