Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk till MacBook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hårddisken i min macbook har rasat. (självklart efter att garantin precis har gått ut)

Förslag på vart jag kan köpa en ny?

Nån sida med guide till hur du byter själv?

  • Medlem
  • 2007-08-23 16:12

Hårddisken på vår macbook hemma kraschade också efter vi haft den i 6 månader. Jag satte in en 100GB HDD på 7200 rpm och den fungerade i tre månader och sedan pajade den. ENligt macforum i GBG fungerar det enbart med specialkylda 7200 varvare i macbook. Annars går de sönder. Ingen aning om det är sant eller bara snack från deras sida. De satte i alla fall in en ny 60GB på garantin.

  • Medlem
  • 2007-08-24 03:49

Det låter som skitsnack i mina öron då min disk inte blir varmare än 32 grader.

Förslag på ny hårddisk hittar du t ex på http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10614

jag rekommenderar Seagate, de håller bra kvalitet.

  • Medlem
  • 2007-08-24 08:20

Det var en seagate momentus 7200 varvare vi satte in eftersom de ska vara bra.
Jag tycker också att det verkar konstigt att de ska gå sönder av värme då en 7200 varvare inte bör bli så mycket varmare än en på 5400 varv.
Vår macbook är i och för sig en med core duo och inte core 2 duo. Det kanske kan spela in.

Själva bytet är i allafall väldigt lätt. Bara att skruva loss skyddslisten under batteriet och sen dra ut hårddisken och byta disk i hårddiskdockan och sen igen med allt.

Länk till instruktion

  • Medlem
  • 2007-08-24 08:26

Enligt Seagates hemsida blir inte 7200 varvarna varmare än 5400 varvarna. Jag har en Momentus 7200.2 vilket är en senare generation än den du satte in, som heter 7200.1

Naturligtvis kan ju även Seagates diskar gå sönder, men det är mer sällan än många andra fabrikat. Men du måste ju fått en ny på garantin, då det är fem års garanti på Seagates diskar?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Enligt Seagates hemsida blir inte 7200 varvarna varmare än 5400 varvarna. Jag har en Momentus 7200.2 vilket är en senare generation än den du satte in, som heter 7200.1

Naturligtvis kan ju även Seagates diskar gå sönder, men det är mer sällan än många andra fabrikat. Men du måste ju fått en ny på garantin, då det är fem års garanti på Seagates diskar?!

Vad skiljer Momentus 7200.1 (den gamla jag hade), från Momentus 7200.2? Bättre prestanda? Ja, jag kan Googla själv men om det är någon som är mer påläst får de gärna berätta.. Hursomhelst är fem (5) års garanti grymt bra!

Ursprungligen av Korsriddaren:

...Naturligtvis kan ju även Seagates diskar gå sönder, men det är mer sällan än många andra fabrikat. Men du måste ju fått en ny på garantin, då det är fem års garanti på Seagates diskar?!

Seagates diskar rasar lika ofta som andra fabrikat, dvs väldigt sällan. Ibland dyker det upp serier med diskar som rasar oftare, därav rykten att vissa fabriket är sämre än andra.

Det går också att få tag på diskar utan egentlig garanti, t.ex. på postorder eller krängarkedjor som Komplett. Man får istället butikens egna "garanti" på 1 år. Alla exemplar klassas i olika kvaliteter. De bästa A-klassdiskarna säljs med full garanti, de sämsta exemplaren säljs till datortillverkare som Dell, HP och Apple. Garantin på dessa diskar lämnas av datortillverkaren, inte av disktillverkaren.

Det enda jag kan komma på, som är riktigt viktigt när man väljer en ny hårddisk till en MacBook är att hårddiskens höjd inte överstiger 9,5mm. Inte för att jag sett många på sistone som inte har varit 9,5mm, men det är bra att kolla bara för att vara på den säkra sidan.

Jag gillar personligen Samsung och då speciellt deras 250GB (HM250JI), som är sval och tyst. Prestandan är iallafall inte sämre än den Fujitsu 80GB som Apple stoppade i min maskin från början, trots att den "bara" är en 5400rpm.

Har dock ett annat orosmoment i och med sporadiska klickningar från hårddisken. Har varit så med Fujitsun och med den nya Samsungen, fast inte så ofta med Samsungen. Någon annan som har upplevt något liknande?

  • Medlem
  • 2007-08-24 14:13

Min splajs nya Seagate klickar till litet emellanåt. Har haft andra Seagate som gör så också utan att varit nåt fel. Tror att det är när den parkerar läsarmen i viloläge. Har du provat att bocka ur "sätt hårddisken i vila när möjligt" och märkt nån skillnad med klicken?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-24 17:04

Hårddisken på min macbook rasade också igår men applecare klarade biffen men hur får jag in tiger på den nya hd:n? under mina försök att få igång datorn körde jag bl a med installationsskivan i. Nu sitter jag alltså med min nya hårddisk och tittar på en gra skärm.... Hur får jag igång installationen?

Ursprungligen av jejjje:

Hårddisken på min macbook rasade också igår men applecare klarade biffen men hur får jag in tiger på den nya hd:n? under mina försök att få igång datorn körde jag bl a med installationsskivan i. Nu sitter jag alltså med min nya hårddisk och tittar på en gra skärm.... Hur får jag igång installationen?

Håll ner c-tangenten medan du startar datorn, då bootar den från cd-skivan

Ursprungligen av Korsriddaren:

Min splajs nya Seagate klickar till litet emellanåt. Har haft andra Seagate som gör så också utan att varit nåt fel. Tror att det är när den parkerar läsarmen i viloläge. Har du provat att bocka ur "sätt hårddisken i vila när möjligt" och märkt nån skillnad med klicken?

Jepp, urbockat och allt. Tyvärr ingen skillnad i klickandena. Lite småmystiskt att det aldrig inträffade något liknande på min iBook G4, men väldigt ofta i min MacBook med Fujitsu-hårddisken och sporadiskt med den Samsung som nu sitter i. Jag lurkar vidare för att se om jag kan få nån klarhet i detta fenomen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-25 10:31

Kan Sudden Motion Sensor ha nåt med det att göra tro? (Fast jag har inte hört nåt på min MB 1.1 med en 60Gb Toshiba i.)

1
Bevaka tråden