Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka kriterier har du inför ett inköp av mobiltelefon?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 18:40

Ange vilka kriterier du värderar i ditt val när du köper en ny mobiltelefon. Kommentera gärna dina kriterier.

Exempel på kriterier

  • Tillverkare

  • Design

  • Mått (storlek)

  • Display

  • Batteri- och taltid

  • Knappsats

  • Menyer

  • Navigering

  • Kamera

  • Mediahantering (Bild, Musik, Film, Internet)

  • Kommunikation (IR, Bluetooth, Synkronisering)

  • Utrymme (Minneskort)

  • Kontantkort/abonnemang

  • Pris

Lägg till kriterier om du saknar något.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 19:18

Mina kriterier inför ett köp är att telefonen ska vara snygg i dess design (enligt min smak), stor och tydlig display, inte för små och plastiga knappar (eftersom jag skriver en del sms) och ha bra batteri- och taltid. En annan grej som jag tycker är viktigt är, ljudkontroll, att kunna höja och sänka ljudnivån på samtal. Och slutligen en logisk och användarvänlig navigering/meny.

Senast redigerat 2007-08-23 22:58
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-22 19:39

För mig är designen viktig. Viktigt är också att menysystemet är logiskt och att telefonen reagerar snabbt när man trycker runt bland funktionerna.
Vidare är minneskortplats ett måste så man kan trycka in ett fett minneskort på minst 2 gig eftersom det är viktigt för mig att kunna lagra mycket musik, ljud, film, bilder osv.
Bra ljud och bra display.
Kalender med veckonummer är bra.

Priset får inte överstiga 4000. Där ligger smärtgränsen för min plånbok.

Jag föredrar ingen tillverkare. Jag föredrar däremot produkter som uppfyller de funktionskrav jag ställer. Dessa är:

*Öppet OS, tredjepartsprogram ska kunna installeras och framförallt - de ska kunna ersätta telefonens inbyggda program.
*Bra utbud av program (för de användningsområden som är intressanta).
*Mycket RAM (bättre multitasking).
*Snabb processor.
*Möjlighet till 4 GB minneskort eller mer.
*Qwerty-tangentbord för effektiv inmatning av text, SMS, webbadresser m.m.
*Stor och högupplöst skärm som medger surfning med fullbredd, A4-läsning etc.
*Kraftfullt batteri.
*WLAN.
*HSDPA.
*Funktionell telefonbok med grupphantering, möjlighet att döpa etiketter på egen hand etc.
*Elegant, ren design. Inga skrikiga färger.

Jag har funnit luren som uppfyller alla mina krav. Den heter Nokia E90 Communicator och för första gången har jag en produkt som träffar helt rätt. Övriga nallar jag haft har ofta känts som kompromisser på det ena eller andra sättet. Men med E90 har jag äntligen funnit frid.

Det som kan överträffa den är om Apple släpper en iPhone Pro eller "MacBook Micro" i form av en Communicatorliknande modell. Således en kompakt MacBook-liknande sak med inbyggd telefondel och som medger tredjepartsprogram för att den kör ett öppet Mac OS X (mobila versionen). Alternativet är en kompakt MacBook, alltså fullfjädrad bärbar men i Libretto-stuk.

Har kommit att bli fullt beroende av min mobil (HTC S710, Win Mobile 6) och Microsoft Direct Push teknologi. Helt otroligt överlägset när man reser mycket. Ständigt 100% uppdaterad kallender, kontaktlista och mail. Direktuppslag i LDAP, möjlighet att boka in kollegor, mötesrum osv i kallender.

Tangentbord ser jag som ett krav, och mindre än S710 vill jag nog inte ha.
Började med en Windows mobile lur med "vanlig" knappsats (0-9,*,#). Men, effektiviteten med ett QWERTY tangentbord är oerhört mycket högre, och jag måste ge lite kudos till HTC/Windows Mobile och dess ordkompletteringsfunktion a'la T9. Funkar klockrent.

GPRS är ett krav, 3G eller liknande är säkert trevligt, men inte nödvändigt när man använder Direct Push (laddar inte ned mer än 0,5-1k/mail).

Fördelen med Direct Push är att man slipper all sorts synkroniseringsapplikationer och problem, utan det sköts via nätet. Alltså, inga problem med OS X kompabilitet eller inte.

När (om...) iPhone får a) ett riktigt tangentbord och b) direct push email stöd så handlar jag. Hittar jag en mobil med samma skärmlösning, som har dessa funktioner, så handlar jag. Tills dess är HTC S710 klockren.

Direct Push är en bra sak Microsoft kommit på. Tro't eller ej

Följande är viktigast mig, i nedanstående ordning.

  • Mått (storlek)

  • Batteri- och taltid

  • Design

  • Kommunikation (IR, Bluetooth, Synkronisering)

Tycker inte längre att balla funktioner känns viktigt i en telefon. 3G klarar jag mig utan, e-post är ändå ett gissel i en så liten pryl (mitt första och enda mejl med en mobil var för att meddela att jag skulle bli försenad till jobbet, men jag var nästan framme när jag väl skrivit klart).

Det enda livsviktiga, förutom att det ska gå att ringa, är att jag kan synka kalender och adressbok från datorn. Gärna med bilder på kontakterna. Därför blev det en Motorola K1 senast jag bytte.

Sen finns väl risken att en iPhone med stöd för svenska kommer få mig att ändra inställning till såväl funktioner som 3G. Jag har pillat lite på en och det går ju faktiskt att både surfa och mejla på vettigt sätt. Tyvärr är den för stor för min smak, men man kan väl hoppas på en iPhone nano någon gång i framtiden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-29 18:02
  • Gränsnittet

  • Utseendet

  • Maximala ljudnivån

  • Bra mjukvaror

  • Tillförlitlighet

Och att den kommer från Apple då, förhoppningsvis.

Det enda märke jag numera är skeptisk mot är Sony Ericsson, inte minst tack vare deras fanboys som till varje pris ska försvara nya modeller även om den "nya" modellen är ett nytt skal till en befintlig modell. Läs gärna inlägg hos Mobil.se exempelvis så kanske orsaken till min skepsis står klar (läs gärna kommentarer som rör Nokia).

Övriga tillverkare har mer intressanta produkter och framförallt - användare som inte är rabiat kära i sina telefoner och försvarar sin kära tillverkare oavsett vilka produkter som släpps.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 00:48

När jag står inför ett inköp av ny mobil, så kollar jag på utbudet hos både Nokia och SonyEricsson, för att de är mina favoriter bland tillverkarna. Och den tillverkare som uppfyller mina krav, handlar jag av.

Det ytliga (designen) är faktiskt det jag faller för först. Och sedan utforskar jag knappar, display och batteri/taltid. Och sedan synkroniseringsmöjligheter. Resten är bara en kul grej om det medföljer.

Dock vore det nog bra om jag hade provat andra tillverkare också, men jag har pass stor förtroende för dessa två, att jag känner inget behov av att testa andra tillverkare.

Allt, enligt mig förstås!

1
Bevaka tråden