Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb 08 + .mac + egen domän

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacFixit varnar idag angående iWeb 08. Ta backup innan installation...

http://www.macfixit.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 00:31

kollat lite snabbt på vad som apple har satt upp, låter lite om om de har helt enkelt en liknande virtualdirectory som apache har, den kollar på det som webläsaren skickar som host och slår då upp de namnet och visar den mapp som man har bundit.

i kortet:
man skapar ett cname av www.domain.tld -> web.mac.com, .mac kollar då vad webläsaren säger för host i detta fallet "www.domain.tld" och kollar i en db eller liknande efter den, säger "ooh, det var user123 som hade den" och visar den sidan som man har på sitt konto.

så saker som ha user123/sida1 user123/sida2 kommer inte funka så bra, eller för den delen saker som sub.domain.tld om inte Apple låter en knappa in den som host (verkar ju som om de tingar www. före fälten)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-10 07:58

Borde väl gå att lösa med en .htaccess?
Typ... http://www.webmasterworld.com/apache/3081740.htm

Ursprungligen av mbp:

Borde väl gå att lösa med en .htaccess?
Typ... http://www.webmasterworld.com/apache/3081740.htm

Frågan är om Aple kommer att tillåter något sånt, eller om de begränsat möjligheten att använda sig av .htaccess Jag tvivlar till att man kommer att kunna göra det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-10 09:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 14:02

Jag har använt iWeb ett bra tag nu, och dess begränsningar begränsar mig verkligen. Dock är tid och kunskap en betydligt större begränsning, och därför fortsätter jag använda iWeb.

Väntar nog ett tag innan jag uppdaterar iLife, det brukar komma en del fixar ganska fort, och när de kommit hugger jag!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-10 14:14
Ursprungligen av Ylan:

Jag har använt iWeb ett bra tag nu, och dess begränsningar begränsar mig verkligen. Dock är tid och kunskap en betydligt större begränsning, och därför fortsätter jag använda iWeb.

Har du testat RapidWeaver från Realmac Software (www.realmacsoftware.com)?
Med detta program gör du webbplatser lika lätt som i iWeb fast med mycket mer professionellt utseende. Det är riktigt enkelt att lära sig men kan också vara rejält kraftfullt för den som är kunnig inom kodning. Finns en demo att testa med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 14:25
Ursprungligen av Leif_O:

Har du testat RapidWeaver från Realmac Software (www.realmacsoftware.com)?
Med detta program gör du webbplatser lika lätt som i iWeb fast med mycket mer professionellt utseende. Det är riktigt enkelt att lära sig men kan också vara rejält kraftfullt för den som är kunnig inom kodning. Finns en demo att testa med.

Jag testade en tidig version av RapidWeaver, och blev ej förtjust. Dock var det som sagt en tidig version, och kan ju mycket väl vara helt annorlunda nu.

Jag har ett drygt halvår kvar av mitt .mac-abonnemang, och kommer ju hur som helst att skaffa iLife '08. Vi får se hur pass väl nya .mac - iWeb fungerar, och om jag då finner det prisvärt i vår. Annars är jag inte religiös, utan kan mycket väl tänka mig att pröva något nytt.

Vänligen, Ylan

http;//hem.bredband.net/jeremiah

Gjord i Rapidweaver...

Lagt märke till att om man installerar iLife 08 (iWeb) så har man föga nytta av sina köpta Teman....

Killen som har www.11mystics.com varnar med stora rödflaggan för att braka loss med 08:an ...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-10 16:09
Ursprungligen av Goflorp:

Killen som har www.11mystics.com varnar med stora rödflaggan för att braka loss med 08:an ...

"Han" heter Suzanne...

Hon har gjort en del riktigt snygga teman men om man har använt dem sitter man ordentligt fast i iWeb 1.1. Vill man uppgradera till 2:an är det bara att börja om från början med sin webbplats.

Däremot uppgraderas de flesta tredjepartsteman till RapidWeaver oftast mycket snabbt. Där finns det en väldigt stark sammankoppling mellan programutvecklarna och de som utvecklar teman och plug-ins. Synergi när den fungerar som bäst.

Ja, jag älskar RapidWeaver...

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2007-08-16 14:24

Lyckas inte starta iWeb08...

Har någon lyckats få i gång nya iWeb? Själv frustrerad då jag inte får i gång den överhuvudtaget. Har systemkraven och egen domän. Dock har jag inte kvar .mc som jag för något år sedan avbröt (för dyrt!). Vad göra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 22:11

Jag har lyckats! :)

Jag fick till det här med domänen, jag använder loopia .mac och iWeb 08...
Ni kan se resultatet på www.bilfilmer.nu eller bara bilfilmer.nu

Jag fick till detta genom att hos loopia registrera ett A-record (eller vad det kallas) på ip 17.250.248.34 och dessutom ställde jag så klart in i .mac kontot att det var min domän.. funka klockrent!

Jag kör på box.se och dom har ingen aning om hur man ska vidarebefodra mitt konto så det funkar. Någon som vet vilka DNS inställningar man ska peka mot?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 20:56

YES!
Jag har brottats med detta problem länge och nic.se har inte kunnat/velat hjälpa mig.

Lösningen var att registrera ett nytt domännamn hos Loopia och sedan gå till .mac och registrera det... nu fungerar det! jag är glad
men varför allt detta strul, bätre hade väl varit om jag fått info från nic.se direkt!?
nu har jag två domännamn registrerade hos dem av ingen nytta.

;-)Gunilla

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 21:02

Tipsa dem om att prata med Loopia kanske!? box.se finns inte med i .SE´s lista över ombud.
Jag valde bara tjänsten vidarebefordra hos Loopia och angav min web.mac.com adress.

;-)Gunillaa

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-14 11:08

Vi får inte prenumerationerna via rss att funka med våra dotmac. Jag har www.macblack.se och min sambo har www.macwhite.se via crystone. Allt annat verkar funka med dotmac utom just rss.

Vi får inte ens ett korrekt felmeddelande från dotmac utan en http://www.macblack.se/feladress

Någon som har några tips om vad det kan vara och vad man kan göra åt det? Vi har forwarding by frame macblack.se till web.mac.com/fredrikbostrom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 11:17

Så här ser mina inställningar ut på Loopia

Jag vet inte hur inställningarna ser ut hos din domänvärd, men så här ser mina ut!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-14 15:38

Så här ser det ut för mig. Jag tror det är detsamma som hos dig, Ylan. Bara lite mer invecklat Jag har mailat dotmac support så jag får se om de har några tips. Annars tar jag mer än gärna emot hjälp av er andra. Alla tips är välkomna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-16 21:20

Nu har iaf. jag fått ordning på min domän. Efter att ha kollat Apples supportforum så har jag förstått att man inte ska cname och forwarding by frame samtidigt. Det är antingen cname eller frameforwarding som gäller. Nu funkar allt iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 21:30
Ursprungligen av buuyuu:

Nu har iaf. jag fått ordning på min domän. Efter att ha kollat Apples supportforum så har jag förstått att man inte ska cname och forwarding by frame samtidigt. Det är antingen cname eller frameforwarding som gäller. Nu funkar allt iaf.

Gott att höra!

Vänligen, Ylan

Min sambo har skapat en egen sida via iweb. Hon frågade mig om hon kunde få en roligare adress till sidan. Efter lite läsning här på forumet kom jag fram till att det gick. Så jag svarade glatt tillbaka att hon kunde skaffa sig en specifik adress. Men problemet är att jag har inte lyckas få det att fungera. Det enda jag får höra nu är om jag har fått det att fungera. Önskade nästan att jag aldrig hade nämt att det gick. Men eftersom andra verka ha fått det att fungera borde det väl även gå för mig, får jag hoppas.
Det där med CNAME verkar inte fungera. Men efter ha sett Ylan inlägg där han bifogade en bild hur det så ut för honom fick jag en gnutta hopp igen. Kanske ska jag testa att använda vidarebefodra istället.Mitt konto namn är p.jensen och har alltså mailen p.jensen@mac.com. Vad blir då min adress jag ska vidarbefodra till http://web.mac.com/p.jensen eller http://web.mac.com/pjensen
Ska det vara med eller utan punkt??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 13:38
Ursprungligen av peppegubben:

Min sambo har skapat en egen sida via iweb. Hon frågade mig om hon kunde få en roligare adress till sidan. Efter lite läsning här på forumet kom jag fram till att det gick. Så jag svarade glatt tillbaka att hon kunde skaffa sig en specifik adress. Men problemet är att jag har inte lyckas få det att fungera. Det enda jag får höra nu är om jag har fått det att fungera. Önskade nästan att jag aldrig hade nämt att det gick. Men eftersom andra verka ha fått det att fungera borde det väl även gå för mig, får jag hoppas.
Det där med CNAME verkar inte fungera. Men efter ha sett Ylan inlägg där han bifogade en bild hur det så ut för honom fick jag en gnutta hopp igen. Kanske ska jag testa att använda vidarebefodra istället.Mitt konto namn är p.jensen och har alltså mailen p.jensen@mac.com. Vad blir då min adress jag ska vidarbefodra till http://web.mac.com/p.jensen eller http://web.mac.com/pjensen
Ska det vara med eller utan punkt??

Om ditt användarnamn har punkt skall adressen också ha det. Har du Loopia? Har du gjort inställningarna på .Mac?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Om ditt användarnamn har punkt skall adressen också ha det. Har du Loopia? Har du gjort inställningarna på .Mac?

Vänligen, Ylan

Japp mitt användarnamn är med punkt. Så jag har testat att knappa in det med punkt på mitt loopia konto. Har skrivit in min domän på mitt .mac konto. Det var så jag uppfattade att du hade gjort Ylan. Om inte det fungerar så vet jag inte vad jag ska göra. Men nu först så är det väl bara att vänta och se...för det tar väl 24-48 timmar innan det hela ska fungera...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-28 07:02

i cname så ska det bara var "web.mac.com." inkl. punkten på slutet. Sen sköter dotmac om att tala om rätt konto iom. att du har registrerat en personlig domän i iWeb08.

Man måste alltså ha Iweb 08 för att det ska funka. Jag har förra versionen av iweb. En fråga till, räcker det med att registrera namnet och parkera det? Har hittat ett företag som tar 45:- för registrering och 250 för att länka namnet vidare.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-02-05 12:52
Ursprungligen av Ulf Boström:

Man måste alltså ha Iweb 08 för att det ska funka. Jag har förra versionen av iweb. En fråga till, räcker det med att registrera namnet och parkera det? Har hittat ett företag som tar 45:- för registrering och 250 för att länka namnet vidare.

Ja, det enda du behöver är diskutrymme för hemsidan.
Antingen hos .mac eller något annan ISP.

Känner att jag inte förstår att riktigt 100 gällande detta, så är nog bäst att fråga detta eminenta forum innan man ger sig ut i köpartagen.

Jag använder idag ett trial konto av .mac . Tycker det funkar väldigt smidigt, men är även jag ute efter att ha en annan adress som pekar mot mitt konto.
Behöver jag då först köpa mig en "licens" på .mac för 99€, och sedan ett företagskonto, då det i detta fallet gäller ett företag, för ca 2100:- på loopia?

Eller finns det något annat sätt att få ner kostnaden? Tacksam för alla svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 12:28
Ursprungligen av Marcus_R:

Känner att jag inte förstår att riktigt 100 gällande detta, så är nog bäst att fråga detta eminenta forum innan man ger sig ut i köpartagen.

Jag använder idag ett trial konto av .mac . Tycker det funkar väldigt smidigt, men är även jag ute efter att ha en annan adress som pekar mot mitt konto.
Behöver jag då först köpa mig en "licens" på .mac för 99€, och sedan ett företagskonto, då det i detta fallet gäller ett företag, för ca 2100:- på loopia?

Eller finns det något annat sätt att få ner kostnaden? Tacksam för alla svar!

Loopia förvaltar mitt domännamn, men jag hyr inget diskutrymme hos dem. Jag vet inte huruvida det är så pass mycket dyrare för företag, bara att ha domännamn. Tror det kostar någon hundring om året att ha domännamnet.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-02-05 12:50
Ursprungligen av Ylan:

Loopia förvaltar mitt domännamn, men jag hyr inget diskutrymme hos dem. Jag vet inte huruvida det är så pass mycket dyrare för företag, bara att ha domännamn. Tror det kostar någon hundring om året att ha domännamnet.

Vänligen, Ylan

Det är ingen skillnad i pris eller funktion, för att parkera domänen som företag eller privatperson.
Jag har ett flertal domäner hos Loopia och det fungerar bara bra.

Diskutrymme för hemsida har du ju hos .mac

Ursprungligen av iMoz:

Det är ingen skillnad i pris eller funktion, för att parkera domänen som företag eller privatperson.
Jag har ett flertal domäner hos Loopia och det fungerar bara bra.

Diskutrymme för hemsida har du ju hos .mac

Tackar för bra svar!
Frågade runt lite under eftermiddagen och kom fram till samma sak, vilket jag borde förstått från början. Får skylla på att jag nog inte riktigt förstått vad man egentligen kan göra med .mac. Men nu börjar jag skapa mig en bild iaf !

Får helt enkelt bli att betala på .mac, och sen parkera en domän hos Loopia!

Bevaka tråden