Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till Internet via Sony W660i med bluetooth

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-16 11:35

Hej!

Jag lyckades under en kort stund ansluta med bluetooth till Internet via min mobil Sony W660i, sedan slutade plötsligt anslutningen att fungera. Tiitar man i inställningarna för Bluetooh, kan man se att jag är ansluten, men Internet funkar inte.

Vilka inställningsmöjligheter har jag? Tips?

Val för modemtyp är "Ericcson Infrared", kanske det ska ändras?

PS Jag har ringt 3:s support men det vet inte vad som är problemet.

/fsr

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-16 11:47

Du har två alternativ:

  1. Du kör med modem-script och DialUp Network (DUN)

  2. Du kör (utan modem-script) med Personal Area Network (PAN)

Den klassiska varianten är #1|1 (som du också verkar göra då du nämner Ericsson infrared i ditt inlägg. Här skulle jag isåfall rekommendera ett besök hos en engelsk kille och ladda ned lite modernare modem-script. Kör med samma inställningar som förrut. Det enda som du då och då kan råka ut för (vilket jag också gjort ett flertal gånger) är att du tappar förbindelsen utan uppenbar anledning. Precis som på den gamla hederliga(?) analogmodem-tiden. Själv har jag övergett modem-script av just den anledningen.

Du kan också modernisera dig lite genom att börja köra PAN istället. Du slipper modemscript och allt det strulet med att utforma dom så att dom klarar alla felsituationer (synkar inte med modemet under uppringningsfasen etc). Här får du tillgång till ett ytterligare menyval i bluetooth-menyn. Anslut till nätverk på <mobil> kommer det att stå. Enklare och mer problemfritt i mitt tycke.
Det enda som behövs är just PAN-stödet i din telefon, men det framgår i stutusrutan när du har parat den med din Mac.

  • Medlem
  • 2007-08-16 12:22

Det står nu i bluetoothguiden att jag ansluter till internet genom att ringa upp min internetleverantör (tre) med mobiltelefonen.
I guiden kan jag inte heller avaktivera modemscript (modemtyp).

Innebär det att jag använder PAN då (alt. 2), eller har jag "fastnat" i modemscriptet (alt. 1)?

I systeminställningar/Nätverk kan jag se att bluetooth PAN finns, men det finns inget angivet i t.ex. TCP/IP, Ethernet m.m.

  • Medlem
  • 2007-08-16 12:27

Troll i maskinen?

Nu fungerar det plötsligt igen (efter att ha kört guiden igen som jag beskrev ovan)!

I systeminställningar/Nätverk/Nätverksstatus att bluetooth PAN fungerar och att jag är anlsuten till internet (grön lampa) och jag har blivit tilldelad en IP-adress dessutom.
Kan jag förvänta mig att jag Bluetooth Panansluten nästa någon jag kopplar upp mig via bluetooth, tror ni?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-16 16:29

Aha, nu kommer minnet åter. I bluetooth-guiden så underförstås ett modem åtkomligt via en virtuell serieport. Det är den lösningen som också innefattar modem-script och en Hayes AT-kompatibelt modem (i din mobil då). Denna lösning har jag upplevt som instabil och skakig.

Däremot så kan du köra med PAN (om din telefon stödjer detta - bla gör W650 inte det enligt i annan tråd där jag försökte hjälpa till). Och då kopplar du upp dig/ansluter du med ett val i bluetooth-menyn. Och inga script är involverade. Och du får en grön lampa som du alldeles riktigt beskriver. Välkommen in i nästa generation av mobilt Internet-surfande!

1
Bevaka tråden