Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla 21" eller en 24"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-15 11:22

Dags att byta ut min CRT-skärm! (äntligen)

Har i dag suttit på en 21" CRT 1900x1200 och sitter nu och funderar på om jag ska köra dubbla 21" eller om jag helt enkelt ska köpa en större skärm 23-24"...

Sitter som formgivare och det skulle vara skönt att få över alla småfönster (tex lager styckeformat osv) från Indesign, Photoshop och illustrator på en andra skärm. Men i övrigt ser jag ingen jättestor användning för två skärmar.

Så nu kommer mina stora frågor:
Hur stor nytta har man av två skärmar?
Hur använder ni era dubbla skärmar?
Vad rekommenderar ni, dubbla eller en stor skärm?

Tacksam för alla svar!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-15 11:31

Eizo CE240W...

När jag funderade över ny skärm så stod jag i valet 2 små eller en stor. Valde en stor. Ja, stor och stor.. en 20.1" 1680x1050. När jag nu ska uppgradera igen så blir det en 24... eller möjligen en 30". Har inte bestämt mig än. Men en skärm blir det. Jag tror det beror helt på vad man jobbar med. Jag jobbar med bilder och tack vare WS så får paletterna plats utan att de inkräktar på bilden.

  • Medlem
  • 2007-08-15 12:00

Problemet med dubbla 21-tummare i WS formatet är ju att de har en så begränsad höjd, sett till antalet pixlar. Pratar vi om det traditionella formatet så har du 1600x1200 på en 21 tummare vilket är rätt bra om du har två skärmar. Så mitt tips skulle råda: två 21-tummare i 4:3 formatet (kan också köras stående förståss) ELLER en enda stor 24-tummare (eller 23).

  • Medlem
  • 2007-08-15 12:43

Jag hade 2x21" och har nu 1x24" och skulle aldrig vilja gå tillbaka till två skärmar.

  • Medlem
  • 2007-08-15 13:16

tack

Tack för svaren, tror jag satsar på en 23-24" om ingen som älskar dubbla skärmanr skulle svara och ge mig massa bra anledningar till att köra dubbla...

Tack!

Jag har två st 20" Widescreen, tror nog (har dock inte provat) att jag föredrar det framför en 23" eller 24"

Jag kör dubbla 20"-skärmar på jobbet. Jobbar med serveradministration, webbdesign och lite allt möjligt annat. Jag tycker det är oerhört skönt att kunna sprida ut mig.

Fördelen med två skärmar är ju att du kan köra nånting i helskärm på den ena så att du inte har paletter, mailprogram osv som distraherar på samma. Men ananrs föredrar jag en högupplöst - självklart i widescreenformat! Känns på något sätt enklare än att flytta runt muspekaren mellan olika skärmar.

  • Medlem
  • 2007-08-17 06:37

Jag tycker det är en ergonomisk fråga att inte behöva vrida mig mellan flera skärmar. Det handlar väl om att kunna navigera effektivt. Kan man det vill man inte ha mer än en skärm...
Paletter gömmer man och man kan inte titta på mer än ett program i taget ändå... En skärm!

1
Bevaka tråden