Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson P1i-tråden

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-08-06 09:00

Jag slog även av 3G när jag inte behöver det, finns ingen anledning att det ska suga ström om man inte använder det.

Lyckas inte ansluta min P1:a till nätverket hemma, har Bredbandsbolaget och deras trålösa router. Står bara: anslutningen misslyckades...

Nån som har samma problem eller lyckats lösa det.

Jag har inga problem att ansluta till några andra nätverk.

P1i klarar bara av att köra 802.11B och inte G så det kanske är så att bredbandsbolagets trådlösa router levererar G och inte både G och B?

Ursprungligen av qvintus53:

Lyckas inte ansluta min P1:a till nätverket hemma, har Bredbandsbolaget och deras trålösa router. Står bara: anslutningen misslyckades...

Nån som har samma problem eller lyckats lösa det.

Jag har inga problem att ansluta till några andra nätverk.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-08-13 00:07

Jag har en M600i idag och efter att ha haft den telefonen så har jag lovat mig själv att aldrig mer köpa en "Smartphone" från SonyEricsson. MEN.... är P1:an mycket bättre än M600:an? Kan det vara ett alternativ fram tills iPhone kommer?

Ursprungligen av Rasmus:

Jag har en M600i idag och efter att ha haft den telefonen så har jag lovat mig själv att aldrig mer köpa en "Smartphone" från SonyEricsson. MEN.... är P1:an mycket bättre än M600:an? Kan det vara ett alternativ fram tills iPhone kommer?

Nej.

Jag har varit tvungen att starta om den massor av gånger av märkliga skäl från att radion eller WLAN-applikationen hängt sig till att all musik jag spelade upp började låta som att den var under vatten. Sony Ericssons support är dessutom fullständigt värdelös, och deras tekniker hävdar att det inte ens existerar en iSync-plugin för telefonen, trots att den lagts upp på deras hemsida igen. När man använder (den nya versionen av) pluginen för att synca med Macen startar telefonen om för att "improve performance" varje gång man försöker.

Detta är utöver det faktum att menyerna är det förmodligen långsammaste jag någonsin varit med om sedan Macintosh 128K med en diskdrive och ingen hårddisk där man fick sitta och byta mellan systemdisk och programdisk. Det hjälper inte ens att ha t ex SMS/mejl-applikationen öppen sedan tidigare, det tar ändå 5-10 sekunder innan man kan läsa ett SMS man fått. Och mottagningen är VÄRDELÖS.

Å andra sidan... tangentbordet känns underbart även om det inte går direkt snabbt att skriva på det. Telefonen är snygg och känns bra i handen. Kameran är helt okej i dagsljus. Ljudet i luren är bra. Skärmen är stor, ljusstark och går att manövrera både med penna och fingrar om man har lite precision.

Fixar de en rejäl mjukvaruuppdatering så kanske det blir något av den, för allt som är uselt med den (utom kanske mottagningen, men det är svårt att säga) är ju mjukvarurelaterat.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-13 09:18

Jag köpte P1i för drygt en vecka sedan och skulle inte göra om det. Jag är van vid en vanlig mobiltelefon och jag tycker att det är totalt oacceptabla fördröjningar på mycket man gör.. Ibland kan det t.ex. ta 10 sekunder att öppna ett sms, 10 sekunder innan den visar kontaktlistan och dylikt. Jag vet inte hur andra smartphones är, men jag tycker inte att det här är ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 18:51

Fick en knäpp imorse och bytte ut min underbara vän (Nokia E61i) mot en P1:a. Tycker, so far, att den är rätt rapp i menyerna. Inget laggande som andra beskriver. Har iofs haft både M600an och P990an och vet hur de kunde bete sig.

Första frågeställningen. Finns det inget smart sätt för oss OSXare att få över musik och film till luren? Att skicka låtarna via blåtan, en och en, funkar ju inte i längden. Någon idé?

Ursprungligen av tjompa:

Första frågeställningen. Finns det inget smart sätt för oss OSXare att få över musik och film till luren? Att skicka låtarna via blåtan, en och en, funkar ju inte i längden. Någon idé?

Har hört att Leoparden ser minneskortet via USB så jag ser fram emot det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 11:32
Ursprungligen av batmannen:

Har hört att Leoparden ser minneskortet via USB så jag ser fram emot det

Snackade just med SE´s support. Killen hade ingen Mac själv men hade en polare på kontoret som körde P1an (som precis gått på semester), han var nästan 100% säker på att den killen kunde mounta sitt minneskort.

Enligt alla gällande regler så känns det ju som det borde fungera i "filöverföringsläget"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 16:33

Fråga till er som syncar, tar den med era uppgifter?

För mig syncar bara kalendern och adressboken nämligen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 14:16

Finns det någon mer än mig som kör P1an eller? Kom igen nu, är ju nyfiken på lite svar...

Jag kan kolla då jag kommer hem. Den syncar dock inte kalendern om jag gör möten på telefonen. Bara påminnelser

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 16:58
Ursprungligen av batmannen:

Jag kan kolla då jag kommer hem. Den syncar dock inte kalendern om jag gör möten på telefonen. Bara påminnelser

Ah, coolt. Min syncar kalendern från telefon > dator. Verkar halvinstabilt det här...

Mina sync-erfarenheter...

...sammanfattas väl enklast genom cut&paste av min bugrapport till SonyEricsson. Jag fick ganska snart ett trevligt svarsmejl (mned case-id, mejladress för uppföljning etc, men inget har hänt på 4 veckor):

Lacking feature: Neither iCal Tasks nor P1i Tasks are synched.
Defect: Events created on the P1i are occationally not synched to iCal.
Defect: Whole-day events created P1i are not synched to iCal.
Defect: Wholeday events created in iCal are synched to P1i as ordinary events, typically scheduled at 14.00 and lasting for one hour.

Har jag missat något? Eller har någon gjort andra erfarenheter?

Angående den återuppståndne isync-plug-in:en: Så vitt jag kan bedöma är versionnummer + storlek exakt de samma som innan den försvann. Skumt att någon i tråden rapporterat skillnad i beteende (omstart efter synkning)?

/Johan

Ursprungligen av tjompa:

Ah, coolt. Min syncar kalendern från telefon > dator. Verkar halvinstabilt det här...

När jag skrev en buggrapport till S-E om just brister med Mac-synkningen fick jag till svar att de inte stöder synkning med Mac alls och att jag ska mejla Apple om detta... Detta samtidigt som de har synkmjukvaran på sin egen webbsida.

Nu har min telefon dessutom åkt till Yttre Mongoliet eller så, för mobilverkstaden lyckades inte uppdatera programvaran på den, något som är rätt konstigt med tanke på att man väl ska kunna göra det själv.

Jag har haft S-E sedan jag köpte en T18 någon gång under nittiotalet, men min nästa mobil blir av annat fabrikat.

Jag har också en P1i och jag kan synca den, men minneskortet mountas inte i Mac OS 10.4.10! Kan man fixa det på nåt sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 16:59
Ursprungligen av gluttonous:

Jag har också en P1i och jag kan synca den, men minneskortet mountas inte i Mac OS 10.4.10! Kan man fixa det på nåt sätt?

Syncar den uppgifter också?

Min mountas inte heller, dock säger supporten (två olika personer) att den ska mountas...

Ursprungligen av gluttonous:

Jag har också en P1i och jag kan synca den, men minneskortet mountas inte i Mac OS 10.4.10! Kan man fixa det på nåt sätt?

OK, nu har bestämt mig och beställt en P1i som jobbtelefon. Desto gladare blev jag idag när jag läste att någon hade löst problemet med mountning av minneskortet. Det är en mod av Magnus Nordlanders M600-tillägg http://magnus.nordlander.tk/technology/sonyericsson-m600i-usb-file-mode-enabler

För att få det att fungera måste man redigera en systemtilläggsfil som ingår i Magnus Nordlanders installation ELLER ladda ner filen som bifogas till inlägget. Beskrivningen finns här: http://my-symbian.com/forum/viewtopic.php?t=33836

Jag har gjort modifieringen men kan inte testa förrän telefonen levereras. Jag väntar med spänning på att någon annan testar.

Jag bifogar den moddade filen zippad som ska installeras i /System/Library/Extensions/. Förmodligen är det enklast att zippa upp den när den ligger på rätt plats så den får rätt filrättigheter.

Tillägget har inte kraschat min dator men jag har ju inte testat med telefonen ännu... Testa på eget ansvar!

Senast redigerat 2007-08-21 21:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 22:34
Ursprungligen av morgan_a:

OK, nu har bestämt mig och beställt en P1i som jobbtelefon. Desto gladare blev jag idag när jag läste att någon hade löst problemet med mountning av minneskortet. Det är en mod av Magnus Nordlanders M600-tillägg http://magnus.nordlander.tk/technology/sonyericsson-m600i-usb-file-mode-enabler

För att få det att fungera måste man redigera en systemtilläggsfil som ingår i Magnus Nordlanders installation ELLER ladda ner filen som bifogas till inlägget. Beskrivningen finns här: http://my-symbian.com/forum/viewtopic.php?t=33836

Jag har gjort modifieringen men kan inte testa förrän telefonen levereras. Jag väntar med spänning på att någon annan testar.

Jag bifogar den moddade filen zippad som ska installeras i /System/Library/Extensions/. Förmodligen är det enklast att zippa upp den när den ligger på rätt plats så den får rätt filrättigheter.

Tillägget har inte kraschat min dator men jag har ju inte testat med telefonen ännu... Testa på eget ansvar!

Morgan, duktigt tack för tipset. Har precis kört in scriptet och det funkar som en klocka. Går, som vanligt, lite långsammare än om man kör med minnesläsare... men dom sekunderna kan jag leva med (per skiva).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 01:06

Iphoto+P1i=sant

Ursprungligen av morgan_a:

OK, nu har bestämt mig och beställt en P1i som jobbtelefon. Desto gladare blev jag idag när jag läste att någon hade löst problemet med mountning av minneskortet. Det är en mod av Magnus Nordlanders M600-tillägg http://magnus.nordlander.tk/technology/sonyericsson-m600i-usb-file-mode-enabler

För att få det att fungera måste man redigera en systemtilläggsfil som ingår i Magnus Nordlanders installation ELLER ladda ner filen som bifogas till inlägget. Beskrivningen finns här: http://my-symbian.com/forum/viewtopic.php?t=33836

Jag har gjort modifieringen men kan inte testa förrän telefonen levereras. Jag väntar med spänning på att någon annan testar.

Jag bifogar den moddade filen zippad som ska installeras i /System/Library/Extensions/. Förmodligen är det enklast att zippa upp den när den ligger på rätt plats så den får rätt filrättigheter.

Tillägget har inte kraschat min dator men jag har ju inte testat med telefonen ännu... Testa på eget ansvar!

Efter att ha installerat denna fil + restart och tryckt i P1:an i laddstället hände detta:
Iphoto drog igång automatiskt och ville importera P1:ans bilder!
Vad säger man? Tackartackar.

/j

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 15:33

Batterikapaciteten på min P1a var riktigt dålig och systemet var rätt segt. Bytte ut den hos leverantören efter 48h och fick ut en ny enhet. Det är som dag och natt mellan produkterna. Den nya modellen har bra batteri (vad som hunnits märkas), är mycket rappare i systemet och buggar inte alls i programmen. Kanske bra att veta för er som har problem. Byt!

Ett till tips som kanske heller inte är det bästa är att lägga in +46 på alla nummer som standard. Man kan ju ringa även i Sverige med +46 före så det gör ingen skada att ha alltid har det där.

Jag synkade över allt till macen med iSync och ändrade där och synkade tillbaka. Inte så roligt jobb men klart värt det. Nu slipper jag hålla på och ändra numret när jag är utomlands.

Större klocka i SE P1i

Jag skulle önska att det gick att visa en större klocka på skrivbordet samt att klockan visades i menylisten, som i andra SE lurar tex K 610i kan man visa klockan på "skrivbordet".
klart bra tex på natten, om vill kolla klockan och inte först leta efter glasögonen
har ni nåt tips
peter09

  • Oregistrerad
  • 2007-09-19 22:00
Ursprungligen av peter09:

Jag skulle önska att det gick att visa en större klocka på skrivbordet samt att klockan visades i menylisten, som i andra SE lurar tex K 610i kan man visa klockan på "skrivbordet".
klart bra tex på natten, om vill kolla klockan och inte först leta efter glasögonen
har ni nåt tips
peter09

Du får en större klocka om du väljer att inte ha ngt standbyprogram kontrollpanel>enhet>standbyprogram, dock försvinner snabbikonerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 20:05

En om möjligt lite nördig fråga. Någon som har bra tips på bloggar eller liknande som fokuserar på P1an? Några som lägger tips i alla möjliga former etc. etc.

Om du har många kalenderposter som jag hade kanske du måste göra på samma sätt som jag gjorde:
Första gången jag synkade kryssade jag bara i kontakter. Andra gången bara kalender nummer 1. Tredje gången bara kalender nr 2. Sedan kunder jag kryssa i kontakter, kalender 1 och kalender 2. Sedan har det fungerat varje gång.

Det löste sig faktiskt! Jag raderade min gamla telefon i iSync och sedan gick det vägen!
Jag har hundratals kontakter och det tankade in fint, tack och lov.

Tack ändå för ditt svar!

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-08-26 23:16
Ursprungligen av svartbjorn:

Det löste sig faktiskt! Jag raderade min gamla telefon i iSync och sedan gick det vägen!
Jag har hundratals kontakter och det tankade in fint, tack och lov.

Tack ändå för ditt svar!

Jag hade också problem med att få synkroniseringen att funka, men efter att ha börjat om från början och valt att "radera innehållet" på telefonen vid första synkroniseringen fick jag det till slut att fungera för kontakter och kalender. Dock fungerar det inte att synkronisera uppgifter...

/ Henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 23:59

Är det någon som vet om det finns något sätt att få upp P1'an i itunes? Har sett att N95 har någon sådan applikation som man kan ladda ner!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 00:07
Ursprungligen av hyena:

Är det någon som vet om det finns något sätt att få upp P1'an i itunes? Har sett att N95 har någon sådan applikation som man kan ladda ner!

Nokia jobbar bra mycket bättre mot Apple än vad SE gör. Inte sett, men är klart intresserad!

Bevaka tråden