Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP vs Mac Mini

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 17:19

Visst själva diskutionen kanske är helt rubbad eftersom det finns klara skillnader, speciellt prismässigt. Men jag är mer nyfiken på hurpass bra en maxad mac-mini klarar sig emot en MBP 17". Läser vidare som grafisk designer och skulle behöva införskaffa en ny kraftburk som jag ska kunna både jobba med och ta med mig. Fördelen med MBP är ju just det att allt finns i ett, samtidigt som Mac-mini har ett helt annat prisläge, även med tangentbord och skärm osv..

Snälla hjälp mig lite på vägen om ni har några åsikter

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-09 18:17

Du ska väl i huvudsak göra jämförelsen mellan Mini och MB (obs - inte Pro, jag har inte skrivit fel). För Mini och MB har något som heter Intel 945 (eller något sådant) som är ett integrerat chip-set med grafik som delar (grafik)minne med arbetsminnet.

Det har skrivits många (gnälliga) inlägg om det sunkiga i att ha delat minne i MB och Mini. "ingen" förstår hur Apple kan vara så korkade osv osv. Även grafikkretsen i sig gnäller många på.

Men man måste inse att det är konsument-maskin mot yrkes-dito. Så jag tror att du ska ställa portabelt mot stationärt och/eller konsument mot yrkes. Vill minnas att jag har haft samma åsikt (och fått medhåll) i en tidigare diskussion i snarlikt ärende.

två punkter att beakta när det kommer till prestanda:
*vill du jobba med 3D eller raw-hantering (aperture etc) har du stor nytta av MBPs grafikkort.
*minin klarar endast max 2GB ram, detta kan vara eller bli mycket tråkigt.
övriga skillnader är uppenbara eller mindre betydelsefulla.

största fördelen med minin är väl att du kan välja en riktigt bra skärm till och större möjlighet till en bekväm arbetsmiljö vid skrivbordet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-09 19:22
Ursprungligen av gabriela:

största fördelen med minin är väl att du kan välja en riktigt bra skärm till och större möjlighet till en bekväm arbetsmiljö vid skrivbordet.

Fördel och fördel; du kan ju alltid koppla en (större) skärm till en bärbar också... Och extra tangentbord. Och mus. Och ställa den bärbara antingen på en Curbe. Eller ställa den på ett bokstöd (med stängt lock). En bärbar tappar inte den stationäras möjligheter bara för att den är en bärbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 22:02

Tack för lite svar !

Det med arbets- grafik minne låter ju som ett nedsteg..

Dock är det ingen direkt 3d jag jobbar med utan ren grafik. Mycket Photoshop ( raw ), Illustrator och Indesign program. Vad jag hört ska 2 gig ram räcka utan problem. Sedan spinner ju båda hårddisken på samma rpm tal. Även fast MBP är en större hårddisk..

Så frågan kvarstår fortfarande...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-09 22:22

2GB RAM räcker i regel. Grafiken, däremot, är punkten på vilken skon kan komma att klämma, MBP'n är rätt överlägsen där. Men spelar du inga tunga spel och arbetar med relativt lätt grafik så kan nog Minin duga...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-10 04:55

Går nog bra med en mini med, men det är ju små diskar i den så om den börjar swappa så blir det ju segt så ha mycket minne bara så. En macbook kostar ju inte så mycket mer än mac minin heller iofs.

MBP har bättre grafik som sagt men kostar ju också mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-13 13:45

Låter ungefär som jag tänkt mig, där skon klämmer är egentligen grafikkortet !
Maxar man med 2 gig i hårdisk skiljer det ju sig på 2,4 - 2 processor, samt grafiskkortet..

Får ta mig en riktigt funderare. Skiljer sig ju minst 10.000 !

1
Bevaka tråden