Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ungarna ska ha LAN ( Brådskande )

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp ( snarast )!

Ungarna har bestämt att dom ska ha LAN hemma hos oss imorgon och 3 dygn framöver men jag är osäker på om det kommer att fungera. Följande gäller eller har jag i lådorna.

24 MBit modem ( telia )
Ethernet-HUB 4 portar
Switch 5 portar...

Hur gör jag? Ska ungarnas datorer tilldelas DHCP - men kan jag då surfa på mina macar, ärligt talat HUR kopplar man ihop allt och behöver jag en lång ethernet kabel ?? Var gärna övertydligt pedagogisk i svaret, tack! Måste kanske hinna till NetOnNet redan idag innan dom stänger.

Olle

Hur har du konfigurerat idag? Modemet in i en router som delar ut IP till dem som ansluter? I så fall behöver du bara koppla in switchen i routern så har du i alla fall 4 portar lediga. Har du något trådlöst? Många kör det idag och då är det ju enkelt för dem som har trådlöst nätverkskort.

Du behöver förstås veta hur många som kommer (så att du har tillräckligt med portar om ni kör trådbundet) och var de kommer att sitta (för att veta hur långa tpkablar de behöver)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 14:54

LAN - Gud va härligt!
När man nu kommit upp i åren, 23 , kan man nostalgiskt se tillbaks på de helgerna man träffade polarna för att till i början bara fixa fel. Att med fyra win95 burkar och nån linux låda få igång ett nätverk med samba utdelningar och delat internet över 28.8 modem tog ju dagar, men fan va man lärde sig.

Så mitt tips, plugga ur allt och låt ungarna fixa allt sjävla! Fan, att fixa grejorna åt dem är ju som att köpa lådbil på byggsats och montera ihop åt dem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 15:44
Ursprungligen av Olle@mac:

Hjälp ( snarast )!

Ungarna har bestämt att dom ska ha LAN hemma hos oss imorgon och 3 dygn framöver men jag är osäker på om det kommer att fungera. Följande gäller eller har jag i lådorna.

24 MBit modem ( telia )
Ethernet-HUB 4 portar
Switch 5 portar...

Hur gör jag? Ska ungarnas datorer tilldelas DHCP - men kan jag då surfa på mina macar, ärligt talat HUR kopplar man ihop allt och behöver jag en lång ethernet kabel ?? Var gärna övertydligt pedagogisk i svaret, tack! Måste kanske hinna till NetOnNet redan idag innan dom stänger.

Olle

modem -> router -> switch -> hub

verkar dock av din lista av utrustning som om du saknar routern, detta kan du lösa med en datorn som har 2 nätverkskort men lättast (och billigast om man värdesätter tid) är att helt enkelt ta en resa till närmaste datordels-krängare och inhandla en bredbandsrouter.

En normal BBrouter med 4 portar ger dig då, 3+3+3 portar till ungarna att använda till sitt LAN.

Glöm inte läsa manualen

Ursprungligen av ntity:

modem -> router -> switch -> hub

Uppdatering:

Ser ut som att vi lånar ihop router, switch och 8-portars hub. Tanken är alltså att en kabel går ned till gillestugan och hubben där 6-7 stycken 15 åriga ungar ska husera, och att jag samtidigt är inne på en av switchens extra portar uppe i vardagsrummet.

Vad är det i manualen som jag riskerar missa... har aldrig ägt en router så om detta vet jag NADA

Senast redigerat 2007-08-12 18:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 19:12

Eftersom du har Telia bredband (enligt tidigare tråd) så är det inte mycket att ställa in, i korthet om routern frågar efter användarnamn eller lösenord för din internet anslutning så har du ställt in den fel.

Vad som är viktigt att tänka på dock är att då du kopplar in routern förstå gången så kan det ta upp till 20min innan den kommer åt internet på grund av MAC låset som finns i stationsutrustningen.

Lättast är att du kopplar in routern först, dubbelkollar att alla sladdar sitter i som de skall (porten "Internet" eller "WAN" skall vara till modemet) och sedan tar du en fika innan du börjar testa och felsöka.

Beroende på inställningarna som den som du lånar routern av så kanske du måste ställa om den, kolla med den som du lånar av först vad de har för internet anslutning, om de har någon som kräver login (ex Glocalnet) så kommer du mest troligt behöva ställa om routern för att de skall fungera, men det upptäcker du

En del routrar har en inställning i sitt administrationsgränssnitt som tillåter att man ändrar dess MAC, och då kan man lämpligen ändra till den dator som annars har varit ansluten så kommer man förbi en eventuell vänteperiod då utrustningen i telestationerna tror att det är samma pryl man kopplat in.

Tilläg för tydlighetens skull. MAC har inget med Mac att göra, utan är en hårdvaruadress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 21:32

Jag skulle misstänka att det tar längre än 20min att lista ut den funktionen

Citat:

Vad är det i manualen som jag riskerar missa... har aldrig ägt en router så om detta vet jag NADA

så bara onödigt att knöla till det mer än nödvändigt.

Ursprungligen av ntity:

Jag skulle misstänka att det tar längre än 20min att lista ut den funktionen

Och betydligt kortare tid för telestationen att släppa datorns mac-adress...

1
Bevaka tråden