Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora problem med Shellkonto, hel hemsida raderad

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har postat detta meddelande på ett annat forum med, skälet att jag klipper och klistrar är att jag inte orkar skriva en ny beskrivning av problemet, hoppas detta är okej?

Mitt problem, eller snarare det problem en LAN-förening jag är med och driver har drabbats av är av en karaktär som jag aldrig tidigare hört talas om någonstans.

Problemet går i korthet ut på att hela vår hemsida, med databaser (ett stort medlemsregister, forum och annat) raderades av Shellkonto efter att vi framfört att som läget såg ut då inte skulle fortsätta vara kunder hos dem. Vi fick höra att vi var bundna en ny period och att en faktura var utskickad. Vi påpekade att vi inte fått denna. Fortfarande idag (två månader senare) har vi inte sett skymten av den.

Skälet att vi valde Shellkonto var dels det låga priset, dels backupgarantierna vi fått av dem.

Mycket kort tid efter det samtalet så var vår hemsida nedstängd och all data var raderad. Vi talade med dem och efter många om och men så kom vi överens om att datan skulle återställas från deras backup så att vi kunde lyfta bort vår sida och databas från deras servrar. Lång tid gick utan att något hände och sedan fick vi till sist reda på att backupen (enligt uppgift körandes ett RAID 5-system) hade dykt, sannolikheten att flera diskar rasar samtidigt är ganska liten.

Det skulle kosta ca 25.000 kronor att återställa enligt dem, men det var något vi i föreningen skulle få betala i så fall (!?). Från den tidpunkten har vi jagat dem med blåslampa för att få vår data återställd. Märk väl att vi inte har sagt upp vårat konto och vi väntar fortfarande på fakturan vi påtalat att vi inte fått från dem.

Från dess har vi fått höra alla möjliga former av förklaringar. De har påstått att vi sagt upp kontot (vilket vi alltså inte har gjort). De har inte heller följt de rutiner de själva säger att de har vid uppsägningar. Inte heller har de följt de rutinerna de påstår sig ha vid försenade betalningar (märk väl att vi hade påpekat att vi inte fått någon faktura).

Efter detta har de försökt få raderingen giltig genom att säga att avtalet inte var giltigt på grund av den automatiska förlängningen (vilken vi hade godkänt när vi tecknade avtalet) och att det därför inte låg på deras ansvar att återställa datan. Strax efter det argumentet så bytte de till att avtalet åter igen var giltigt, men att det då skulle vara så att vi var tvungna att aktivt förlänga, man behöver bara läsa innantill från avtalet för att se att det inte stämmer. Det är också här de klargör att de kasserat diskarna, trots att de vetat om att vi ville ha vår data som låg på dem.

Sedan har de fortsatt i samma stil, nya undanflykter gång på gång.

Vad ska vi göra, någon som har något tips? Vi upplever att vi blivit fullständigt överkörda av Shellkonto. Har någon mer erfarenheter av något liknande?

Läs hela mailkonversationen här för fullständig information.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-05 22:06

Jisses, vilken soppa.

Låter som att det har varit lite dåliga rutiner på Shellkonto, och att de inte riktigt vet hur de ska göra nu...

Ursprungligen av hugin:

Jisses, vilken soppa.

Låter som att det har varit lite dåliga rutiner på Shellkonto, och att de inte riktigt vet hur de ska göra nu...

Jag tycker att det känns som att "lite dåliga rutiner" inte ens är förnamnet till hur Shellkonto hanterat hela den här affären...

Även jag tror att de undrar hur de ska klara sig ur det helskinnade, taktiken nu verkar vara att försöka tiga ihjäl det.

Fick du inte svaren du ville på WN?

Ursprungligen av acidflash:

Fick du inte svaren du ville på WN?

Har hitintills inte direkt fått några konkreta råd om hur man ska hantera en sådan situation nej. Är det hemskt att man frågar på flera ställen samtidigt?

Okej.
Nä de sa jag väl inte?

Ursprungligen av acidflash:

Okej.
Nä de sa jag väl inte?

Ursäkta om jag lät lite väl mycket "på hugget"...

Har nämligen fått en hel del påhopp från alla möjliga håll och kanter (inklusive försök till intrång på min gmail) sedan jag publicerade händelseförloppet...

Inget illa menat med mitt svar i alla fall

Nu är det läge med en liten uppdatering här...

Lava har fått tillbaks sin data.

Den korta storyn är att Shellkonto kontaktade oss och sade sig ha hittat en backup de inte tänkte på att de hade (!?)... Till detta kommer att de först sade att de inte hade lust med att ge oss vår data.

Jag har (som vanligt) lagt ut den kompletta läsningen på min hemsida.

1
Bevaka tråden