Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

opacitet i indesign cs3

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-07 19:36

Jag har en bild inmonterad i indesign cs3.
Har gjort en svart platta som jag vill ha genomskinlig, alltså opacitet på ca 50%.
Inga konstigheter alls.
Men när jag ställer in opaciteten så ändras även bilden jag har bakom.
Alltså, gör jag något fel? Jag har provat fram och tillbaka 1000 gånger nu.
Och letat och läst. I CS2 funkade det ju utan problem.
Någon som kan lösa detta?

Det kallas färghantering. Det beror på att den bild du har i bakgrunden inte är i samma färgrymd som din genomskinlighetsblandningsrymd och/eller din dokumentfärgrymd.

Sättet som genomskinlighet funkar på är att InDesign vid utmatning kommer att skapa en ny bild som är en kombination av din genomskinliga förgrund och din bakgrund. För att det ska kunna ske måste bakgrunden räknas om till dokumentets färgrymd och om bakgrunden då inte är samma som dokumentfärgrymden så kommer den att konverteras och därmed få ett annat utseende. Samma sak händer om din bakgrund är en RGB-bild

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-07 23:04

Redigera - genomskinlighetsblandning - Dokument-RGB ändrade jag till istället för dokument-CMYK. Så funkade det. Bilden jag har är i gråskala, och det finns ju inga inställningar för det i InDesign CS3.
Färghantering har jag till och med gått kurser i, men detta hade jag ingen aning om. Undrar varför de ändrade det? I CS2 så var det ju aldrig några problem med opacitet och det blev alltid bra i tryck...
Intressant i alla fall. Varför finns det ingen färghanteringsinställning för gråskala? Hanterar InDesign det som rgb då eller eftersom det funkade med den inställningen?

Vilken typ av utenhet ska det färdiga dokumentet till? Om du ska trycka det så skall du INTE använda dokument-RGB.

Ändra istället bilden till din cmyk-profil i Photoshop. Då kommer den inte att behöva genomgå någon ytterligare konvertering

1
Bevaka tråden