Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbsidor och databas - en nybörjarfråga!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Nu har jag tröttnat på att jag inte kan bygga hemsidor och har några frågor om råd och rön gällande hemsidor och databaser.

Jag skulle vilja bygga upp / lära mig hur jag bygger en hemsida där man loggar på med lösenord och adderar data i en databas (antagligen Filemaker). Hur gör jag, var börjar jag och vilken program och litteratur föreslår ni? En ytlig och ospecificerad fråga kanske men någonstans måste jag ju börja.

Min bakgrund är matematiker och ekonom med finansmarknaden som spelplan och jag jobbar privat med en MacBook Pro. Jag är självlärd, hyffsad, inom olika databasprogram och känner till strukturen väl.

Mycket uppskattat för all hjälp!

// Daniel

Med Filemaker behöver du inte göra mycket själv - slå bara på webcompanion så har du en internet-kopplad databas!

http://www.php-mysql-tutorial.com/ är en bra början om du vill lära dig php/mySQL som är det regerande när det gäller webbprogrammering.

Att använda filemaker för att skapa dynamiska hemsidor är nog ingen kanonidé.
Man kan säga att det finns två (huvudsakliga) vägar att gå:

1. Apache + PHP + MySQL (eller MSSQL)
Detta är det vanligaste (och billigaste) alternativet. Apache, PHP och MySQL är
opensource. Det går utmärkt att koppla mot MSSQL, men då behöver du ju en
Windows-server med SQL Server installerad. Det kostar pengar för licensen.

2. IIS + ASP(.net) + Access (eller MSSQL)
Den här lösningen är ganska dyr med tanke på att du måste betala licenser för
Windows, Office (där access ingår) och MSSQL om man väljer det alternativet.

Jag använder uteslutande Apache + PHP + MySQL.
Tips på webbhotell:

www.surftown.se
www.one.com
www.proinet.se

Tänk på att det kan vara en ganska lång väg till att få upp en fungerande webbsajt (om du är helt grön). Fundera på om du skulle välja ett publiceringsverktyg istället.

Tips på opensource-lösningar:

www.joomla.org
www.ez.no

Lycka till!
/Johan

1
Bevaka tråden