Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökning mellanslag

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att snickra ihop en liten databas för mina bilder.
Har ett fält som heter "Kategori" som beskriver vilket område bilden tillhör, ex. Landskap, växter & blommor. Men här blir det fel, för när man gör en sökning så hittar FM inte om man använt sig mellanslag som i exempel "växter & blommor". Varför är det så och kan man få FM att hitta om man använt sig av mellanslag?
Skall tillägga att de olika kategorierna ligger som värdelista.

Senast redigerat 2007-07-30 14:46

Mycket underligt. Funkar alldeles utmärkt med mellanslagsökning när jag testar här, men prova att söka på "Växter & blommor" med citationstecknen.

Fungerar med citationstecken, men lite jobbigt då man inte kan söka på ex. bara växt.

Jag har en tabell som heter "fotosession" och en tabell som heter "kategori" ihopkopplade i en relation. Om jag befinner mig i kategori tabellen så kan jag söka på växter och det fungerar, men om jag befinner mig i tabellen fotosession så fungerar det inte. Som jag nämnde tidigare så är fältet utformat som lista och jag använder värdelista för att hämta värdet kategori. Allt annat fungerar att söka på men om värdet innehåller mellanslag får man inga träffar. Jag testade även att använda egna värden ifrån en lista istället för att hämta från fältet kategori men det fungerade inte heller.
Har även hämtat hem FM9 men samma problem där.

Hittat felet. Hade kategori_id som numreriskt fält istället för textfält, så nu fungerar det.:">

1
Bevaka tråden