Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer OpenOffice att få ett macigt utseende?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OpenOffice finns idag i version för många olika operativsystem (där bland annat OS X) - vilket de allra flesta här på 99mac redan känner till. Förhoppningsvis är det många användare av det också. Däremot är det kanske inte alltid så att utseendet på det i OS X uppskattas. Vad jag förstår så följer den fortfarande inte den standard som rena Mac-program gör. Därför är min fundering följande;

Finns det några rykten eller planer på att skriva om programmet till att få ett typiskt Mac-utseende? Ungefär som man har lyckats med att göra på Microsoft Office for Mac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-27 01:24

Ja, OpenOffice i Aqua-version är under utveckling. Det går till och med att ladda hem en (buggig) Development Previewhttp://porting.openoffice.org/mac/faq/aqua-prerelease/index.html

OpenOffice.org har länge haft ambitionen att göra en riktig Aqua-version, men det första försöket rann ut i sanden. Nu är det alltså på gång igen.

I första skedet ska man koncentrera sig på att få OOo att överhuvutaget fungera stabilt som Aqua-applikation. Utseende och funktion kommer då vara väldigt likt Windows- och Linuxversionen utan särskild hänsyn till OS X principer, men till skillnad från nuvarande version (X11) använda operativsystemets funktioner för typsnitt, skrivare och allt sånt som inte riktigt fungerar nu.

I andra skedet ska Mac-versionen anpassas till Apples riktlinjer för människa-systeminteraktion (HCI guidelines), d.v.s. anpassas till mer "Mac:igt" utseende och "Mac:ig" funktion.

Vi får alltså ge oss till tåls ett tag till med X11-versionerna med utseende à la Linux 90-tal och dålig integration i OS X, men det rör sig. Den som har bråttom kan ju alltid skänka en slant eller hjälpa till på annat sätt i projektet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-28 12:24

En annan variation är ju NeoOffice. Lite mer hemmakänsla och man slipper X11.

http://www.neooffice.org

Håller med om NeoOffice som nu på den sensate tiden blivit riktigt snabb och fullt användbar. Om jag förstått skaparen av NeoOffice Shaun McDonald rätt så jobbar han nu med OpenOffice Aqua och NeoOffice kommer snart inte längre behövas.

Glöm dock inte AbiWord som är ett annat alldeles utmärkt ordbehandlingsprogram som också är öppet och fritt. Det finns sedan lång tid tillbaka en mycket bra fungerande "native"-version för MacOS X som alltså inte kräver X11 utan som fungerar som vanliga program. Jag använder oftast AbiWord.

Den som är intresserad av Open Source och MacOS X bör ta en titt på skolan N3P som den 3 september 2007 startar ytterligare en utbildning till "Projektentreprenör inom Open Source" (90p, KY, 18 våningen Hitech Building mitt i Stockholm) där målet är att lära sig göra (bättre) business med olika opensourcelösningar.

Tack för tipset om neooffice!

Den hade jag nästan glömt bort, nu fannns den ju till och med för intel-mac
och jisses vad den känns mycket rappare än MS Office som går via rosetta den åkte ur iMacen nu och får leva vidare på min gamla G4 mini...
Neooffice var rejält mcket snabbare, snyggare, mera funktionellt än när jag provade det för ett antal versioner sen.

TACK!

Om man ställer NeoOffice, Abiword och Microsoft Office mot varandra och ska rekommendera något av programmen till vanliga privata konsumenter som har grundläggande behov. Vad kan man tänka sig vara det bästa att rekommendera då?

Det beror på vad de är ute efter. Är de ute efter det kraftfullaste och mest kompatibla valet ska de välja Microsoft Office. Vill man av ideologiska, ekonomiska, eller andra skäl välja något annat så blir väl nästa fråga om man enbart behöver ordbehandling, eller om man också behöver kalkyl- och presentationsprogram

1
Bevaka tråden