Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posten stal min dator !

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skickade ner min 1,5 år gamla Imac G5 till lanmaster för den var död, när den kom ner dit fungerade den !

Torsdagen 19 juni skickas den tillbaka den hammnar på posten i vasastan 13,30 tor 19 juni sen finns den inte mer. Jag har bokföring på den till 2 företag samt en förening, posten skall ha 30 dar på sej att leta rätt på den eller erkänna den stulen.

Jag kan ej vänta 30 dar jag måste kunna bokföra betala moms samt räkningar samt fakturera men dom betalar endast ut värdet på datorn vid försvinnandet inget skadestånd av nåt slag.

Jag for i alla fall till S-vall i dag och köpte en ny Imac men jag ser nu att det ej finns appleworks på den ! Ingår ej det på intel macar ? Om inte var får man tag på det ?

Tacksam för snabbt svar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 21:02

AppleWorks ingår inte och får köpas seperat vid nyköp av datorn. Kostar 950 kr på Apple Store.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-26 21:03

AppleWorks ingår inte på några macar längre, kan iofs sig bero på att Appleworks inte är optimerad för Intel. Om du vill få tag på AppleWorks, så är det nog enklast att ta sig en tur till en Apple affär.

Om du har bokförning för såpass många företag/föreningar, så har väl också en backup på dina data. Om du har tagit backup på hela disken (vilket man skall göra om man skickar in sin dator till service, då servicecentret kan formatera hårddisken om dom anser det nödvendigt) så har du ju AppleWorks på din backup och kann köra den därifrån.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-26 21:54

Inte för att kasta salt men om det var så viktiga data så blir det två reflektioner: 1. Var fanns backup? och 2. Att företag inte ersätter indirekta förluster är ingen nyhet, det gör knappast bredbandsbolaget heller om du skulle bli av med bokföring pga. saknaden av bredband, fortum skulle heller inte göra det. Du behöver därför en företagsförsäkring, vilket jag hoppas du har annars kanske någon annan borde göra bokföringen åt dig!

Klart att jag har backup!

Men jag hade ingen dator, svårt att bokföra på en extern firewiredisk utan någon form av dator!

Ursprungligen av applemagic:

Torsdagen 19 juni skickas den tillbaka den hammnar på posten i vasastan 13,30 tor 19 juni sen finns den inte mer.

Samma postkontor som slarvat bort Annelitos Mac?

http://www.99.se/emac-imac/219916-imac-g4-startar-tutande-med-svart-skaerm.html

och

http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/221129-posten-har-tappat-bort-min-dator.html

  • Oregistrerad
  • 2007-07-27 02:34

AppleWorks har ju inte uppdaterats på evigheter och är i princip ett portat OS9-program. En gång i tiden var det en riktig killerapp, men hopplöst omodernt i dagsläget. Ladda ner NeoOffice och använd det för bokföring istället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-27 03:07

Posten är klart skumma ibland enligt min mening också. Jag har för det mesta sett trevlig personal och välstädade lokaler, men någon enstaka gång stöter man ändå på sådana ställen (ICA Nära butik, ostädat och allmänt creepy - bakdörren står öppen för allmänheten att komma in och ta för sig från lagret) och sådan personal (sitter på trappan utanför, biter på naglarna och röker) så man blir mörkrädd.

Jag litar inte riktigt på saker som ska skickas iväg numera..

  • Oregistrerad
  • 2007-07-27 15:09

Posten är en föråldrat institution som borde avvecklas (fast det gör dom själva rätt bra). Om man ska skicka packet med värde använder man UPS eller FedEx exempelvis. Där kan du försäkra försändelsen också ganska bra! - Jag skulle aldrig skicka värdehandlingar (aktier etc.) med posten /rysa/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 15:23

Skickade iväg ett defekt grafikkort till Boxxtech i USA... Tror det var samma postkontor. Som tur va det defekt och inte kortet jag fick från USA dagen innan... Posten går inte att lita på idag, inte heller FedEX eller UPS. UPS tappade bort en hårddisk jag skickade till Danmark för lite över 1 månad sen och jag hade satt en rätt saftig försäkring på den försändelsen. Nu är jag i Krig med UPS för att få kompensation för deras slarv. Tyvärr så måste man ju skicka paket med posten eller de andra så det blir ett val mellan pest och kolera...

Verkligen trist att sånt här händer...

1
Bevaka tråden