Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentax K100D vs. beg. Nikon D70

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tycker ni vore mest prisvärt, vilken rekommenderas?

MVH Hannes

när jag tänker på 100d blir jag bara sur och fundersam på att de inte orkar slänga med uppladdningsbara batterier+laddare, så i ren protest säger jag förbehållslöst d70(s!)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-21 19:16

Jag tycker k100d är helt ok. Jag fick med uppladdnigsbara batterier med laddare( från pixmania (dock så stod inte det...så jag köpte till det också ), så jag var helt nöjd. Som nybörjare tcker jag den är suverän. Jag gillar det faktum att det är AA batterier.

Negativt för mig är dock att linser är ganska svårt o få tag i till överkomligt pris, boendes som man är på Irland. Sen vet jag faktiskt inte heller hur den fungerar på Mac heller. Har bara en gammal PM G4 hemma och har inte provat på Mac Pron.

Inget svar eg på frågan förstås. Men nu vet du iaf att det finns EN nöjd k100d ägare

Jag tycker det är lite läskigt att höra "Den är bra för nybörjare". Jag vill ha en kamera att växa med (vackert). Nikon har ju rätt många objektiv, men Pentaxen kan man ju använda med de gamla analoga objektiven med. Sedan kan man ju köpa Sigma med, men men

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 21:27

Köpte en 100D tidigare i våras och är mycket nöjd - och det är helt klart en kamera att växa med. Läste att tydligen är 100D super på gång med lite nya funktioner, kolla på dpreview.com (minns inte exakt länk) om du vill ha allra senaste modellen.

OS X stöder Pentax Raw-format sedan i vintras så efter dess så fungerar kameran ypperligt med Mac.

sannahkvist, menade på båda, ursäkta om jag var otydlig

hekr: den? http://prisjakt.nu/produkt.php?p=203917

K100D är en modernare kamera på alla sätt. Signalbehandlingen är mer sofistikerad, vilket märks om man plåtar jpeg, och den har ju framför allt inbyggd bildstabilisering. Det sistnämnda är något man aldrig vill vara utan när man kört med det ett tag. Däremot har Nikon grymt mycket bättre greppergonomi och många fler reglage. Varken K100D eller D70 har något vidare stöd för gamla analoga objektiv (pinnen för mekanisk bländaravläsning saknas), så i det avseendet är det hugget som stucket.

Om ergonomin är viktigare än allt annat bör man fundera på en D70s i stället, men sett till vad man får för pengarna tycker jag K100D är ett ganska självklart val. Om man nu inte drivs till fattighuset av att lägga tvåhundra spänn på batterier och laddare, det vill säga...

Ursprungligen av hekr:

Köpte en 100D tidigare i våras och är mycket nöjd - och det är helt klart en kamera att växa med. Läste att tydligen är 100D super på gång med lite nya funktioner, kolla på dpreview.com (minns inte exakt länk) om du vill ha allra senaste modellen.

OS X stöder Pentax Raw-format sedan i vintras så efter dess så fungerar kameran ypperligt med Mac.

Kör K10D själv, i början fick jag inga tumnaglar i Adobe LIghtroom. Det kändes mkt irriterande. Efter uppdatering av såväl system till senaste (10.4.10?) och Lightroom till version 1.1 så funkar det nu som ett spjut.
Skulle tro att samma sak gäller för "lillebror" k100.

Enda jag har och gnälla på är den dåliga svenskan i menyerna. Den gör att man hellre kör engelska... Annuler, Utgå, format (Formatterar) osv... jäkla slappt.

det kan du göra på d70s också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 11:31

Hade själv en D70s tidigare, var mycket nöjd. Växte ur den efter ett tag och har nu D200 istället. Nikons största fördel är deras ergonomi. Mycket bra grepp och allt sitter på rätt ställe tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 23:14

Båda är bra men Nikonen är gammal och mycket händer snabbt. Pentaxen är en bättre kamera.
Visst, om man skulle ha Nikonobjektiv innan så kan det vara kul att använda dem. Men till och med vissa som är riktigt bra på analoga kameror blir inte det på systemkamerorna. På min Nikon D200, som jag iofs är väldigt nöjd med, blir bilderna fantastiska med 50/1.4 men inte så bra med min 28mm.

Se jämförelse av modellerna på dPreview.

Slutligen, om man köper en begagnad kamera måste man verkligen veta vad för fel man ska leta efter. Kanske inte ens säljaren vet om dem?

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 23:17

Hoppsan, D70 blev visst D70s. Här kommer ny jämförelse på dPreview.

Ursprungligen av Jeden:

Hoppsan, D70 blev visst D70s.

Just. Jag har sett PC City (tror jag) annonsera ett D70s-paket med den märkliga produktkoden "D70SKIT".

Citat:

Tydligen samma sensor i alla tre? Jämförelsen talar klart till Pentaxens fördel tycker jag, just på punkterna i listan alltså. D70 och D70s verkar vara väldigt lika varann.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-14 19:19

D70 och D70s ( s ) är bara en senare vertion med mjukvaran.. (div Uppgraderingar )
men annars är det samma Kamera hus..

Jag har precis köppt en k100, den är suverän, lite svår med färger (vit balans) vid automatiskt, men bild stabilliseringen är väldigt precis och funkar med alla pentax kompatibla objektiv som någonsin tillverkats... (!) Jag kan ta skarpa foton i kyrk ljus med kameran handhallen...

Bateri argumentet är lite kasst, tycker jag, om man vill ha laddningsbara batterier kostar det en hundring, ett par för 2100mha men ändå inte så mycket mer + är värt guld om alla baterier du tagit med dig har dött och du kan köpa VILKA alkaline batterier som helst för att rädda dig i nöden...

Ursprungligen av GeneralMotors:

Bateri argumentet är lite kasst, tycker jag, om man vill ha laddningsbara batterier kostar det en hundring, ett par för 2100mha men ändå inte så mycket mer + är värt guld om alla baterier du tagit med dig har dött och du kan köpa VILKA alkaline batterier som helst för att rädda dig i nöden...

Precis, både välstandardiserade R6 och LiIon i mer eller mindre ickestandardformat har sina fördelar och nackdelar. Det finns dock en lösning som är klart bäst: Att ha stöd för båda alternativen. Synd att det är så ovanligt.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-14 20:06

Nikon.s kamerahus har den fördelen också... en gammal trevlig glugg från nikkor 85/1,4..
tror jag haft den sen 80-talet. funkar utmärkt på D200 Bra blir det med sv/v läge

Senast redigerat 2007-08-14 20:19
1
Bevaka tråden