Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panics MBP 2.33, Airport relaterat?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-07-17 22:03

Hej,

Nu efter ett drygt dygn börjar jag bli tokig på min Macbook Pro 15" 2.33Ghz 2Gb RAM 160Gb HDD Glossy.

Det som händer är att alla möjliga applikationer hänger sig, firefox, safari, vlc, garageband. Datorn känns väldigt instabil helt plötsligt.

Efter att man tvångsavslutat processen så får man börja om och den hänger sig mer än gärna ganska kvickt igen.

Men sen till det magiska, alla kernel panics.

panic.log finns att titta på här, www.elov.se/tmp/panic.log.txt

Vid två av crasherna har jag efter att den vanliga grå apple skärmen visats vid start fått upp istället för inloggningsfönstret, en skärm med en gråblå bakgrundston och ett indikatorhjul som bara snurrar utan att gå vidare (8-9 minuter väntade jag), så då fick man starta om maskinen igen.

Har följt flertalet trådar på olika forum om problemet med att de nya santa rosa maskinerna får KP vid airport användning och WPA etc.
ex. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=310673&page=7

Men min maskin är ingen santa rosa utan en "MacBookPro2,2" som snart passerar 3 månaders ålder. Detta är min andra MBP redan då den första var defekt i chassit.

Airport relaterat bör mitt problem vara, för att det händer bara när jag sitter på trådlöst nät och sen så krånglar airporten något djävulskt. Ibland så bara slutar datorn ta emot eller skicka paket. "sudo tcpdump -i en1 -vv" ger inget alls, sedan väntar man bara en liten stund alternativt höger klickar på airport ikonen och stänger av och sätter på den igen så funkar det. Nätverket förövrigt fungerar utan problem.

Imorgon tänker jag ringa AppleCare och ta upp hela detta problem, men det känns ruskigt fel att bara få maskinen utbytt som många andra. Just för att det plötsligt uppkom, inga nya uppdateringar eller andra förändringar kan ligga som orsaken till att det sker just nu.

--

Samtidigt nu när jag surfade runt på Apples support sidor så hittade jag ljud exempel på hur superdriven ska låta, jag har nämligen varit skeptisk till läsaren när jag fick mitt andra MBP exemplar om den verkligen skulle låta så mycket som den gör.
Hade inte bränt något tidigare på den första.

Så nu när jag har jämfört ljudet på min enhet mot sample ljuden på apples hemsida så måste den vara defekt den med.
Brände en skiva för att testa och spelade in ljudet.
www.elov.se/tmp/mbp-superdrive-noise.mp3

Vad tror ni?
Själv tycker jag att den låter farlig och det känns obehagligt att sitta framför datorn när man bränner en skiva. Normalt när man läser en cd så varar den inte upp lika högt vilket ger inte dessa skumma vibrationer.

--

Finns det något som jag göra tillfälligt innan jag fått tag i Apple och förmodligen fått ett tredje exemplar för att kunna använda datorn utan att få kernel panics flera ggr om dagen. Kan inte heller bli utan laptop ett tag utan den måste fungera under en finlandsresa nästa vecka.

/ Martin

Känner igen en del av det där. Fick min nya MBP i mitten på Juni och Kernel Panic helvetet började med en gång. Snackade med Apple support dagligen och försökte det ena än det andra, tills dom bytte ut den. Fick den nya för en vecka sedan, och samma historia började igen.
Till historien hör att jag fick faktiskt en lugn stund efter omistallation på den gamla precis innan jag returnerade den, då hade jag inte intallerat div meny grejer som använder airport automatiskt, men kunde använda datorn en hel helg utan KP.
Så försöker med samma sak nu, dvs, ytterst försiktig med vad jag kör, och med ny ominstallation. Inte en KP på ett dygn nu.....
Däremot så hängde sig aldrig några program för mig. och gör inte nu heller, fick bara KP vid uppstart efter vila, aldrig vid något annat tillfälle.

Kolla mer på http://discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=190

Där är diskussionen i full gång, finns även några tips, som jag dock inte försökt mig på.
.....annars är det väl tålamod och hålla huvudet kallt som gäller och vänta på en update from apple. Någon snubbe hade skickat tillbaka sin MBP 6 gånger men tydligen fått en som fungerade nu, det låter ju också konstigt om det nu skulle vara airport relaterat.

Har du pratat med Apple? vad sa dom?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-07-18 18:57

Pratade med AppleCare idag även fast mina 90 dagar gått ut men han var trevlig ändå den finskbrytande killen.

Enligt han hade de inte kommit in några liknande problem =S
Utan han bad mig ta kontakt med en service verkstad, för att då även få min dvd utbytt.
Men jag vill inte bli av med datorn i två veckor bara för det.

Det ända som jag kunde testa enligt killen var en Archive and Install men det känns rent sagt meningslöst.

Gillar inte alls när min mac krånglar, i brist på ork har jag precis konfat upp ett sekundärt ssid på accesspunkten och kör det okrypterat men taggat på ett annat vlan, så får jag köra vpn in mot det privata nätet, tills det här blir löst.

Blir nog att ringa Apple imorgon igen, jag vill ha en fungerande laptop :/

Nej, det är bara att ligga på tills det funkar. Alla är väl inte alltid så kunniga på Apple, även om jag aldrig pratat med någon som inte varit väkdigt tillmötesgående. Det är bara att ringa en gång till, nästa snubbe kanske har något bättre att säga.
En KP till och jag ringer om denna datorn också.

Köra aiport okrypterat hade funkat för några vad jag läste också, samt att avintallera den senaste updaten 10.4.10. Eftersom jag inte har kört något annat system på min så kan jag inte verifiera det.

Men ringa apple och ständigt upplysa dem om dilemmat är nog bra....

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-18 21:29

min macbook pro 2.16 hade kernel panics, men de felet hittades aldrig, så ligg på, inte säkert felet kommer att hittas heller. hade grymt bra service på apple, jag pratade med samma person hela tiden. han ringde upp senare också och kollade så allt funkade bra med nya datorn, även macar krånglar, men kan lungt säga att de är den bästa service jag haft, fick en hel del kompensation också.. fick den nya 2.2ghz sen och den har funkat hur bra som helst!

1
Bevaka tråden