Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS9-spel i OSX?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-04-09 13:03

Hej!
En enkel och lite simpel fråga kanske..
Men jag sitter på en Mac OS X dubbel 800 Power PC G4
Har fått en gång "gamla" spel till barnen som kräver Mac OS 9
för att kunna köras.
Vist kan jag ha 9:an liggande (dolt) och kunna använda spelen?
Har inte MacOS9 ....hur får jag tag i den.. hur gör jag sedan?

Mvh Petur

Din maskin kan nog boota i OS9 (vilket vissa spel kräver). Annars så är det OS9 under OSX som gäller ("Classic"). Har du kvar några rabattkuponger från något Apple-köp (dator, mjukvara etc) kan du testa om du inte kan köpa OS9 billigt direkt från Apple Store. Ring - det står inget på hemsidan. Finns inte OS9 i sortimentet längre är det kanske läge att annonsera här på 99.se?

Föreslår att du kör OS9 coh OSX på separata partitioner. 10-20GB räcker långt för OS9. Eller skaffa en billig liten hårddisk, skruva in i G4an och kör OS9 från den.

Följde det inte med originalskivor till din maskin? Den borde haft med installationsskivor för både OS9 och OSX på sin tid.

Jag köpte OS 9.2.1 CDn från AppleStore för ett år sedan och fick jag, som sagt ovan, ringa och beställa.

Det allra enklaste är väl att bara göra en enkel installation, starta från CD och installera på samma hårddisk som OS X ligger på. Jag har aldrig haft problem med båda på samma skiva.

Funkar säkert bra med allt på samma. Tänkte mest att Petur siiter på en PM G4 med plats för flera interna diskar. Och då ens vanliga diskar alltid plägar bli fulla, skadar det inte med en till..

OS9-spel under Classic är ofta väldigt trist. Den där maskinen kan köra OS9 "äkta", gör det. Och det finns väldigt många och bra spel till den.

  • Medlem
  • 2007-07-18 11:10
Ursprungligen av imported_Petur:

Jag kan inte köra vissa program i OS9 ... det står att OTutiltyLib
inte kunnde hittas....

Flyttar några inlägg om OTutility.lib hit.

Admin

1
Bevaka tråden