Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på brännaren?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag kör en PowerMac 2x 1,42GHz med en Pioneer DVD-RW DVR-105.
När jag med toast 8 bränner imagefiler får jag felmedelandet "unable to write lead in and/or out" (eller något i den stilen).

Är det brännaren det är fel på eller har någon något bra tips på vad jag gör fel?

Jag har också fått ständiga felmeddelanden med både toast 7 och 8 under flera månader. Bytte till och med brännare från superdriven till en nec men felmeddelandena kvarstår lika f-n. Dessutom misslyckas bränningarna på min mac mini också. Jag tror felet har med Toast att göra, det har blivit odugligt vid någon uppdatering av Mac os.

Prova att bränna mha skivverktyg istället, det fungerade för mig. Eller skaffa rw-skivor som du suddar och bränner om tills toast lyckas bränna dem ordentligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-11 00:15

Jag har fått samma felmeddelande i Toast där felet berott på att min brännare inte gillat en viss tillverkare av skivorna. Extra irriterande när man varit noga och köpt en ny 50 pack av exakt samma (om dock billiga) förpackning som jag visste funkade, och det visar sig när man kollar tillverkarkoden att det rör sig om en helt annan skiva än de jag köpte förra gången... Håller mig numera till de etablerade märkena där man vet vad man får.

Fixat

Efter timmar av testande, olika program, olika inställningar osv. bestämde jag mig för att köpa en ny brännare. Köpte en billig NEC på Netonnet och tryckte in, genast var felet fixat.

Även om det i mitt fall var brännaren som var trasig så har jag ändå förstått att Toast i många fall beter sig väldigt konstigt. Jag hade inga problem med Toast 7, men nu när åttan kommit så får jag titt som tätt lite felmedelanden... man kan ju undra vad som försingår.

tack för svaren förresten.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 09:09

Har också problem med den inbyggda brännaren till min MB. Problemet började någon gång efter min lilla Superdrive Update för några månader sen.

När jag bränner både med Toast eller med Skivverktyg så får jag meddelande om att han inte kan verifiera skivans innehåll. Detta problem verkar rätt så specifikt när jag bränner Video TS mappar eller ISO filer. Oftast så i slutet av filmen så får jag hack och den fryser.

Detta hände aldrig förut. Någon som stött på liknande?

1
Bevaka tråden