Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G redan i iPhone?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tyvärr tveckar jaga starkt på detta ..

1. Enligt lagar i USA så får man inte sälja en maskin med en feature disabled och senare aktivera den .. gör man det måste man ta betallt för aktivering .. och detta innebär att folk måste betalla för FirmWiren precis som man fick göra för Airport Extream 802.11n FirmWiren ...

2. Relaterat till pinkg 1 så vore detta extream .. knäppt av Apple .. varför sälja en mobil där 3G inte fungerar och som den får dålig reklam för att den saknar .. och sedan blir folk tvugna att betalla extra för att få det aktiverar ... ? nä det skulle ge riktigt DÅLIG PR ..

Jag är inte alls insatt i det tekniska, men borde det rimligtvis inte finnas komponenter i iPhone som avslöjar detta (3G chipset eller likn)? iPhonen har ju tagits isär av ett flertal tekniknördar och om det fanns en chans till 3G så borde ju någon ha upptäckt det, eller?

yep . stämmer . iPhone saknar ett renodlat 3G chip . varför ... ? för att det drar för mycket ström ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 18:17

Utan att ta upp 3G frågan så är det väl så att Apple kan komma undan med att uppgradera och aktivera funktioner i iPhone just för att kunden betalar på telefonen varje månad.

Ursprungligen av acke:

Utan att ta upp 3G frågan så är det väl så att Apple kan komma undan med att uppgradera och aktivera funktioner i iPhone just för att kunden betalar på telefonen varje månad.

Apple kommer undan med att uppgradera och aktivera funktioner i iPhone därför att de valt att i bokföringen sprida ut inkomsterna från iPhoneförsäljningen över 24 månader.

ja jsut det . det var som tusan ..

Jag ser inte 3G i FCC dokumenten. Jag har svårt att se att de "klämde in" 3G utan att berätta om det. Cringley har lite väl aktiv fantasi.

Tycker också detta verkar rätt otroligt. Nu är jag inte tekniskt bevandrad kring detta men pratar de verkligen om samma 3G standard som finns i Sverige eller är detta någon annan variant - korsning mellan GSM och Edge?

hela ryktet uppstod ju för att chipet som sitter i iphone kan användas som 3G, alltså samma chip fast med 3g, stod tillochmed på tillverkarens hemsida, och man vet inte om chpet som sitter i har stöd för 3g.

jag tycker det vore konstigt om detta var sant, men det vore desto coolare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 21:10
Ursprungligen av wunderbaren:

hela ryktet uppstod ju för att chipet som sitter i iphone kan användas som 3G, alltså samma chip fast med 3g, stod tillochmed på tillverkarens hemsida, och man vet inte om chpet som sitter i har stöd för 3g.

jag tycker det vore konstigt om detta var sant, men det vore desto coolare.

Om det vore sant, hur tror ni att jenkarna skulle reagera när de får reda på att de har köpt en telefon med 3G stöd som men som bara "låses upp" i Europa? Hade nog blivit ett jävla liv...

Ursprungligen av odelsteken:

Om det vore sant, hur tror ni att jenkarna skulle reagera när de får reda på att de har köpt en telefon med 3G stöd som men som bara "låses upp" i Europa? Hade nog blivit ett jävla liv...

OM detta är sant så kommer man kunna låsa upp den i usa självklart, men att telefonen skulle ha 3g låter så otroligt, eller så försöker dom göra mjukvaran mer batter vänlig innan dom släpper lös 3g...vem vet..

Ursprungligen av wunderbaren:

hela ryktet uppstod ju för att chipet som sitter i iphone kan användas som 3G, alltså samma chip fast med 3g, stod tillochmed på tillverkarens hemsida, och man vet inte om chpet som sitter i har stöd för 3g.

jag tycker det vore konstigt om detta var sant, men det vore desto coolare.

Det vore ju rätt bra om det nu var på det viset. Vi får väl se om ett par månader.

Och hur mycket trovärdighet har Cringely på en skala? Det är knappast välgörande för någon annan än Cringely (som får annonsintäkter) att rapa upp vad denne har yrat om i sömnen.

Det finns ett gäng gamla sura gubbar som lever sin absurda sensationalism: Enderle, Dvorak, Thurrot, Cringely och typ hela CNET/ZDNet. Det trista är att många "journalister" hänvisar till dessa sorgliga typer som "experter" eller "ledande analytiker."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-07 14:47

Vi får väl se om DVD-Jon låser upp 3G-stödet!

3G och 3G...

Det som påstås är att iPhone ska ha GSM + EDGE vilket nog inte riktigt är vad de flesta tänker på när man pratar om 3G.

Det brukar därför av elaka tungor kallas 2.75G...

EDGE är ett "tillägg" till GSM som snabbar upp det lite.

GSM + EDGE är enligt standarden 3G men kommer inte upp i samma hastigheter som t.ex. W-CDMA, som är det vi har här i Sverige och som är vad de telefoner vi kallar 3G använder sig av.

Det finns några andra 3G-tekniker som också är fetare 3G än GSM+EDGE, men det som finns häromkring är W-CDMA.

Nåväl, jag gissar att det som spekuleras i är att det kanske ska gå att aktivera EDGE i efterhand.

/Christer

Ursprungligen av [email protected]:

Det som påstås är att iPhone ska ha GSM + EDGE vilket nog inte riktigt är vad de flesta tänker på när man pratar om 3G.

Det brukar därför av elaka tungor kallas 2.75G...

EDGE är ett "tillägg" till GSM som snabbar upp det lite.

GSM + EDGE är enligt standarden 3G men kommer inte upp i samma hastigheter som t.ex. W-CDMA, som är det vi har här i Sverige och som är vad de telefoner vi kallar 3G använder sig av.

Det finns några andra 3G-tekniker som också är fetare 3G än GSM+EDGE, men det som finns häromkring är W-CDMA.

Nåväl, jag gissar att det som spekuleras i är att det kanske ska gå att aktivera EDGE i efterhand.

/Christer

Du kankske har missat att telefonen redan har EDGE?

Han skrev nog bara fel är min gissning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-08 02:14

Jag tycker annars att abonnemangslösningar med 'avbetalning' som jag kanske tycker att det är frågan om, är rätt bra,.. det gör det lättare för mig iaf. Sen om det är en mental eller faktisk förenkling kan ju diskuteras - otvetydigt så säljer man ju mer om man packar in lite av priset per månad.. men det är ju egentligen en annan diskussion.

Spekulationer är alltid roligt, men då helst om det rör sig iaf i närheten av någon tillförlitlighet, här verkar det väldans tunt med sannolikhetsunderlag.. mest rena gissningar känns som upplagt för att önsketänka och bli besviken.. jag hoppas att iPhone kommer till Sverige 1) Alls, 2) senast våren 2008 och har 3G. Då.
Och har rimligt pris.

För att väcka diskussionen igen

Saxxat från Ars Techinca's recension:

“This particular part is a jack-of-all trades that can decode/encode audio formats, decode H.264 video, perform EDGE modem capabilities, and interface with Bluetooth, FM radio, and other systems, as well as drive the camera and the high-resolution display. Interestingly enough, the data sheet for this device claims that it is 3G upgradable and contains a WCDMA coprocessor”

  • Oregistrerad
  • 2007-07-11 11:24

Det är inte 3G utan det är 2.5G

Och telefonen använder redan EDGE så det var en otroligt korkad artikel o borde tas bort!

Jaha, så det betyder att sony Ericsson P990i & P1 mfl bara är 2.5G? Eftersom dom telefonerna använder WCDMA? Eller?

dom bara säger att det är 3G

  • Oregistrerad
  • 2007-07-11 14:08
Ursprungligen av wunderbaren:

Jaha, så det betyder att sony Ericsson P990i & P1 mfl bara är 2.5G? Eftersom dom telefonerna använder WCDMA? Eller?
dom bara säger att det är 3G

Vad yrar du om ? Ericsson P990i är ju 3G, WCDMA är en del av UMTS (3G!!!)

iPone har inte WCDMA/UMTS/FOMA eller något annat riktigt 3G nät!

Tycker bara det är intressant att hela diskussionen om, att det möjligen finns 3G funktion i hårdvaran, eftersom Apple har gjort liknande med sina datorer i samband med att man fick aktivera "n" på sin airport, en funktion som inte fanns med när man köpte datorn.

I princip så skulle Apple bara behöva aktivera 3G funktionen i samband med europa lanseringen OM ryktet är sant, ingen i forumet vet om det finns det eller inte, så att säga att den inte har det är helt fel, eller du kanske jobbar på fabriken där iPhone sätts ihop?

Men varför säger jag emot dig? Eftersom det skulle vara så typiskt Apple att chocka alla med denna överasking

Jag skulle inte bli chockad om det är så jag tror, Apple är smarta och tänker ekonomiskt, dom skulle slippa utveckla en ny modell, ta in nya komonenter, bara att börja sälja när alla operatörer är klara i princip (om det nu blir samma affärsmodell som i USA).

Men sen kan man tänka på en annan bana, att det kanske inte ens kommer en iPhone 3G till europa i början eftersom alla som köpt en iphone precis bundit upp sig i 2 år, vilket gör att dom gärna vill utveckla den telefonen så mycket som möjligt, och slippa ha två modeller till support och utveckling, iPoden kom ju inte precis med två modeller på en och samma gång när den släpptes.

Och du "studiox", lugna ner dig lite.. det bästa Apple fans vet är att gissa även om vi är helt ute och cyklar, men ryktet uppstod ju av en orsak

Det är inget annat än nonsens att iPhone skulle kunna förvandlas till en 3G-telefon bara för att en av komponenterna på moderkortet är kapabel att hantera själva WCDMA-paketen. Det finns mig veterligt inte en enda mjukvaruuppdatering som bygger om antennen till att hantera de frekvensbanden, och det kan även bli svårt att få motsvarande signalförstärkare att ploppa upp ur moderkortet. Men det är en jättegullig tanke

Ursprungligen av Samuel K:

Det är inget annat än nonsens att iPhone skulle kunna förvandlas till en 3G-telefon bara för att en av komponenterna på moderkortet är kapabel att hantera själva WCDMA-paketen. Det finns mig veterligt inte en enda mjukvaruuppdatering som bygger om antennen till att hantera de frekvensbanden, och det kan även bli svårt att få motsvarande signalförstärkare att ploppa upp ur moderkortet. Men det är en jättegullig tanke

Det sitter självklart en ledning för nanobots i dock-kontakten. Dessa installerar sedan antenner och dylikt. Varför tror du annars att man inte kan uppdatera över bluetooth:p .

1
Bevaka tråden