Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att byta minnen!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Köpte dessa minnen till min macbook core 2 duo: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791

Försöker nu att installera dom. Men det går inte riktigt. Det ena minnet vill inte glida in helt i position. De ursprungliga glider båda i fint, och det finns inga skador på de nya minnena. Vad kan det vara för fel? Varför glider inte det ena Corsair minnet i? Har testat att trycka ganska ordentligt. Så ska det inte vara.

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-07-06 16:55

Är det lika i båda minnesplatserna? Om du jämför minnena, ser du då nåt som skiljer?

/N

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-06 17:06

är dom lika höga? om dom är bara nån enstaka 20-dels millimeter tjockare så går dom mycket trögt och då får man pressa lite mer, mina kingston va aningen tjockare men bara vålda lite extra så dom går i "kassetten" men de klart om de går skittrögt dvs mer än dubbelt så trögt som org, då är nog nåt fel.

De båda Corsair minnena är identiska vad jag kan se med ögat. Det ena Corsair minnet glider ju i fint, nästan lika fint som apples minnen. SKUMT

  • Medlem
  • 2007-07-07 00:05

Har du provat att byta plats på dem? Blir det lika svårt att få i minne "nummer två" då?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har du provat att byta plats på dem? Blir det lika svårt att få i minne "nummer två" då?

Japp. Testat allt möjligt!

Jag har nyligen satt i exakt samma minnen från komplett i min macbook. Hade samma problem som dig, problemet var att man fick använda ordentligt med kraft för att få in det ena minnet. Jag tog i så det gjorde ont i tummen, men det ordnade biffen.
/peace

När ni bytte minne i macbooken, var orginalminnena "mjöliga" på kontaktytan? Jag skall byta minne på fars macbook (svart, inköpt sommaren 2006) och när jag tog ut minnena så hade de ett vitt pulver på kontakterna. Båda minnena hade detta. Har aldrig sett något liknande på en pc, som jag mest pillat med i hårdvaruväg.
Datorn funkar helt ok, även om den i Windows-läge allt som ofta hänger sig numer... Bootcam 1.1.1 är installerad, men snart på väg att uppgraderas till 1.3.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-20 14:39

Jag böt minnen i min MacBook för två dagar sen, jag märkte också att det fanns nån gegga på orginalminne. Liknade kylpasta mer än pulver imho. Kylpasta är det då inte så kanske någonsorts lubrikation för att få i minnen lättare ? Även jag har aldrig sett något liknande på PC fronten.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-20 19:56

Försiktigt, försiktigt när ni meckar med att få in nya minnesmoduler eller ta ut och sätta tillbaka de gamla minnen.

Det är ett jättekännsligt område på logickortet och jag fick det utbytt 2 gånger p.g.a. problem som uppstod vid minnesuppgradering/byte. Jag vågade inte göra det själv över huvudtaget så första gången var det folk i affären där jag köpte min Powerbook som meckade och misslyckades, sedan var det självaste servicestället som uppgraderade minnet (1GB in) och det slutade fungera efter 2 månader - resultatet var ett nytt logickort på "förlängd garanti".

Vill inte framstå som besservisser och förstår att det finns en massa folk som har gjort detta & lyckats men men...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-07-23 15:34

Funkar det med vilka minnen som helst eller måste man hålla sig till orginal från apple store? De e ju rätt saftiga, tänker på priset å fnurar på om man kan använda "pc-minnen"

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-07-27 14:27
Ursprungligen av Bultzor:

Funkar det med vilka minnen som helst eller måste man hålla sig till orginal från apple store? De e ju rätt saftiga, tänker på priset å fnurar på om man kan använda "pc-minnen"

Jag köpte två av dessa till min MacBook Pro, billigare och funkar alldeles utmärkt.

MacBook minnen

Ursprungligen av Bultzor:

Funkar det med vilka minnen som helst eller måste man hålla sig till orginal från apple store? De e ju rätt saftiga, tänker på priset å fnurar på om man kan använda "pc-minnen"

Jag köpte 1st 1Gb till farsan från Inet i Göteborg. Kostar 485:- ink moms om man köper den i butiken. Funkar än så länge väldigt bra. Blev lite orolig dock när jag såg att det var dubbelsidiga minnen, men det var inga problem med att få i minnet. Man fick dock trycka till lite...

Farsan blev så nöjd att han just nu lagt ner planerna på att sälja datorn.

1
Bevaka tråden