Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Telia ADSL 24MBit?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-05 09:48

Funderar på att börja jobba hemma lite mer, behöver då minst 20MBit enligt vår IT avdelning. Min nuvarande bredbandleverantör kan erbjuda max 5MBit. Telia däremot kan, enligt dom själva, erbjuda 24MBit. Ringde och pratade med Telia och dom sa att jag bodde tillräckligt nära stationen för att komma upp i hastigheten 20 - 24MBit.

Nu till frågan, är det någon här på forumet som har erfarenhet av Telias ADSL alternativ. Hade Telia för några år sedan och tyckte det var rätt bökigt med inloggningen via webben. Är det fortfarande kvar?

Fördelen med min nuvarande leverantör är att jag har fast IP, det är väl bara att glömma när det gäller Telia?

Idag har jag följande lösning, bredbandsmodemet är kopplat till en router med inbyggd brandvägg som i sin tur är kopplad till en Apple Airport express. Vill man surfa trådlöst så funkar det bra med nattade IP addresser. Routern är även kopplad till en Elgato Eyehome och en Mac via Ethernet. Testade att köra trådlöst med Eyehomen men det blev för trögt.

Hur funkar Telia bredbandsmodem och antivirus grejor, nån som har nån erfarenhet av det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-05 10:02

Jag hade Telia förut.
Observera att det dom säljer men inte säger är UPP TILL 24Mb.
Jag hade i bästa fall 8Mb.

Yes!!

Jag bytte nyligen från Telia 2 Mbit till Telia 24 Mbit. Jag har "bara" kommit upp i 15 Mbit som bäst, men den begränsningen beror nog mer på telefontrådarna i mitt 30 år gamla hus.

Inloggning via webben togs bort för flera år sedan.

Deras brandväggs- och antivirus-prgram har jag inte provat. (De är bara för Windows, tror jag)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-05 11:41

Det har blivit bättre. Inloggningen är borttagen och jag har 14Mbit, beroende på att jag även har iPTV. Alltså utlovad hastighet, hurvida de kommer upp i 24Mbit låter jag vara osagt, men jag hade 8Mbit innan och det fick jag ut oxå. Det som jag retar mig mest på, är att man bara har 800kb-1Mbit ut, eftersom jag skickar en hel del arbete via webben.

Telia har Dynamisk IP, men har man en router inkopplad så är den i princip fast (så länge du inte bryter strömmen).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-05 11:44
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det som jag retar mig mest på, är att man bara har 800kb-1Mbit ut, eftersom jag skickar en hel del arbete via webben.

Aaahhh, så det är bara 24MBit åt ett håll alltså? Skall, liksom du, även skicka tillbaka filer (stora)...kan kanske bli ett problem...

Min arbetsgivare tycker jag skall öppna wordfiler och dylikt ifrån servern (VPN) och jobba med dom ifrån servern och sedan spara tillbaka dom. Låter lite riskfyllt, tycker jag...särskilt om du bara har 24MBit åt ett håll.

Om man inte har IP-tv, så är det upp till 24 in, och upp till 2,5 ut.

Med IP-tvn så blir det 14 in och 1 ut, tror jag.

Jag kör Telias 24Mbit, funkar kanonbra. Tycker överlag att internet upplevs lite rappare när man kopplar datorn med sladd istället för Airport.

Virusskyddet är gjort av F-Secrure som Telia lagt ett skal på. Inget för mac.

Telia levererar uppkopplingen väldigt snabbt, 9-10 dagar brukar räcka. Ibland kan man få det inkopplat på ännu kortare tid.

Yes: Telias hastigheter heter "upp till 24Mbit", "upp till 8Mbit". Vad är det inte Telia berättar???

Du har 14 dagars ångerrätt på Telia-bredbandet. Tror inte du får en bättre uppkoppling via telejacket från någon annan leverantör. Rekommenderar att du testar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 22:46

Så länge som ni köper en ADSL-tjänst så kommer ni att ha en mycket låg uplänk då förbindelsen är asymetrisk. Vill du ha en symetrisk xDSL-tjänst ska du välja någon (om det ens finns någon i Svedala?) som erbjuder tex VDSL, SDSL etc etc. Bredbandsbo... förlåt - Telenor ska det vara, har väl en 21/3 Mbps ADSL-tjänst tror jag. Annars är du piskad till att bo i ett område som ha någon form av fiberanslutning. Lyckliga(?) jag har en 100Mbps-pipa hem i villan. Då TPTEST är sönderhackat av amatörer sedan version 1.x så har jag inte testat med den utan gjort, den högst ovetenskapliga testen, med att FTP:a från ftp.sunet.se. Jag vill minnas att jag fick någonstans kring 80Mbps++. Sedan är ju dessa routrar så förbenat sega så man får inget vidare drag genom. Det om detta.

jag har använt Telia 24 i flera år, jag har som bäst kommit upp i 17. Det fungerar bra för att surfa etc. men det ger inte lika bra prestanda i upload. Försök att hitta någon som kan leverera med fibre istället.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-07-07 02:43

Har använt Telia som bredbandsleverantör i flera år. Det har endast varit ett fåtal problem, alltså ingenting allvarligt. Möjligen att Telias priser är lite högre, men som jag förstått det så får jag mer tid framför Internet än med någon annan leverantör.

24Mbit har jag det med, bytte från 8Mbit för ett par månader sedan. Under min 8Mbit-period hade jag stabilt min 8Mbits-uppkoppling. Efter att ha bytt till 24Mbit och Telia konstaterat att jag borde få ut runt 20Mbit har jag gått bakåt.

Idag får jag endast ut 6-7Mbit, ibland har TP-test visat 13Mbit, men när jag försökt tanka och se hur detta fungerar, ligger jag kvar på mina 6-7Mbit, konstigt nog. Upp till 24Mbit är det som gäller, alltså inga garantier. Skall under de närmsta veckorna tala med Telia för att se om detta går att lösa, jag har gått bakåt i hastighet när Telia starkt påstår att jag skall få mina 18Mbit utan problem.

  • Medlem
  • 2007-07-07 09:07
Ursprungligen av Ferengi:

Funderar på att börja jobba hemma lite mer, behöver då minst 20MBit enligt vår IT avdelning.

Nu vet jag inte vad du arbetar med men normalt så räcker 20 MBit för ett helt kontor på 8-10 personer som kör tunna klienter.

Att du själv skulle behöva minst 20 MBit låter orimligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-09 15:37

Nja, om det är orimligt eller inte får stå för vår IT avdelning. Det var dom som ställde kravspecen...

1
Bevaka tråden