Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia N95 som dial-up modem?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en önskan jag inte lyckats hitta svar på trots idogt sökande. Hoppas på bättre tur här.

Så här va: Jag vill, av anledning, låta min N95 agera vanligt modem, alltså inte ringa upp via GPRS eller 3G utan som… vanligt telemodem som ringer till en modempool. Är det öht möjligt eller är man lämnad att förlita sig på nyare dataöverföring?

Har skapat en anslutning genom Internet Connect som lyckas ringa upp valt nummer men anslutning kan inte upprättas. Verkar som telefonen inte vill "prata" med uppringt nummer.

Finns det något trix?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 16:40

Varför vill du ringa till en (analog) modempool?

Ursprungligen av frazze:

Varför vill du ringa till en (analog) modempool?

Därför att det är lämpligast, i det här fallet. Jag är medveten om hastighetsfördelarna med GPRS och HSDPA, men i just det här fallet vill jag använda "vanligt" modem.

Möjligt, måntro?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-06 13:21

Du är en man av få ord... Du skulle inte kunna berätta varför det är lämpligare med analog-modem än GPRS, HSDPA etc? Och varför vill du använda ett vanligt modem? Vad vinner du för fördelar?

Om du ger oss lite mer bakgrundsinformation så kanske vi kan ge dig ett bättre förslag!

Haha, okej då. Så här ligger det till. Jag ska, likt många andra i dessa dagar, ge mig av på diverse resor hit och dit. För att hålla min arbetsgivares telefonkostnader nere, och för att slippa hålla koll på olika roamingpartners individuella datatrafikstariffer, så vill jag utnyttja den flat rate jag har via vanlig teletrafik, i stället för datadito. Jag kommer behöva flytta en del data, men är inte beroende av att det går snabbt. Därför är jag nöjd med något i stil med 56k.

Ett enkelt alternativ vore kanske att köpa ett usb-modem, men det är inte lika… kul. Det vore så tjusigt att låta mobiltelefonen fixa biffen, så att säga.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-06 19:16

Ett USB-modem skulle framför allt inte åtnjuta den flat rate som du pratar om? Jag vill minnas att det fanns analog-modem inbyggda i telefonerna i mobil-erans ungdom. För då hade det väl inte kommit igång några datatjänster via GSM? Begreppet analog-modem är kanske lite missvisande, men det fanns väl möjlighet att koppla in en serie-sladd till mobilen i botten och ringa ut via en Hayes(tm) AT-kommandotolk? Sen vet jag inte om man någonsin kom upp i 56kbps med dessa tjänster. Jag har minnen av 14k4 och kanske 19k2. För det är skillnad på att köra över stabil koppar jämfört med radiovågor som fadar etc.

Nu är kanske dessa tjänster mindre efterfrågade då allt med GPRS, 3G, <you-name-it> finns rakt av.

Ursprungligen av frazze:

Ett USB-modem skulle framför allt inte åtnjuta den flat rate som du pratar om?

Exakt! Det är ganska precis där skor klämmer, och vid att jag tycker att det vore väldigt smidigt att slippa en extra pryl och kunna sköta allt via N95. Men, den lösningen verkar jag få glömma.

Tror det skall fungera utmärkt bara du hittar de rätta modemscripten. Den lättaste lösningen skulle förmodligen vara att installera pc-suite:en under parallels men om inte det är ett alternativ så kanske scripten på http://www.taniwha.org.uk/ fungerar. En bit ned ligger script för nokia dial-up.

1
Bevaka tråden