Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 Lång POST startup

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-07-04 14:30

Bara ren nyfikenhet. Men brukar iMac G5:or ha lång post startup?

När jag trycker på "on" knappen så kommer mac startup ljudet. Skärmen är svart. Lampan lyser. Den verkar läsa från superdrive eller iaf försöka. Sen tar det 15-20 sekunder
lampan fade:ar ner och
apple grå bilden kommer fram.. Sen går det undan wroom

Ska det vara så ? Intel iMacs så tänds skärmen direkt vid boot och laddar OS verkar det som på dom jag sett iaf. g5:orna kanske funkar annerlunda.

Känns bara lite synd att booten tar så lång tid innan den laddar ens os. för hade det inte varit för det så hade datorn ju var redo att arbeta med efter 10 sek eller så.. hade ju varit nice bootar inte så ofta . använder sleep men ändå..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-04 16:31

Du kan ju kolla att den har rätt startskiva markerad. Det finns under systeminställningar.

Om det är fel så kan den stå och leta ett tag.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-07-04 16:56

kollade upp det. Men stod rätt till. Verkar vara open firmware som tar tid. Alltså innnan den börjar boots OS .

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-04 20:19
Ursprungligen av sleecin:

kollade upp det. Men stod rätt till. Verkar vara open firmware som tar tid. Alltså innnan den börjar boots OS .

Du kan inte jämföra med en Intel-iMac. De är ju kända för sin snabba uppstart, tack vare annan processor och firmware (EFI). Jag kan bara säga att även PM G5 2 GHz har den sortens uppstart med svart skärm efter startljud i ca 10-12 s så jag skulle säga att det är normalt för iMac också.

Senast redigerat 2007-07-04 20:49

Min iMac G5 har också svart skärm en bra stund innan den ljusgrå kommer. Ganska normalt tror jag.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-07-04 20:45

Okey dokie ,Tack för svaren

1
Bevaka tråden