Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

m600 + Tele2 mobild bredband

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-04 10:08

Har införskaffat mig ett mobilt bredband från tele2 för att använda när jag är ute och far...

Problem! Tele2:s usb mobem verkar vara slut så jag fick bara ett sim kort och jag ska enligt tele2 kunna använda min m600 och koppla den via den medföljande usb kabeln. Detta får jag ej att funka...

Någon som vet hur jag ska göra för att använda m600 som modem via USB?

Hittade denna på Sonyericssons site, kan nog vara nått för dig.

When your system has found your mobile phone and it has been
properly paired with your PC system, a Bluetooth™ modem will have
been automatically installed.

NB: For Widcomm PC products, you may need to activate Dial-Up
networking in the product. In your PC Bluetooth™ application, select
to create or start a Dial-Up networking connection. If necessary,
search for available services first and enable the Dial-Up Networking
service.

You need to install the appropriate Sony Ericsson Bluetooth™ modem,
and this modem should use the same COM port as the already installed
Bluetooth™ modem.

To install the Sony Ericsson modem, proceed as follows:

- Start the PC "Control Panel" and double-click "Phone and Modem
Options".

- Click the "Modems" tab to view the installed modems. To continue,
there has to be a modem called "Bluetooth™ Modem" in this list.

- Make a note of the COM port that is used by the existing Bluetooth™
modem.

- Click "Add" to start a wizard assisting you to install a new
modem.

- Check "Don't detect my modem; I will select it from a list.",
and click Next to continue to the next page.

- In the Manufacturer column, mark "Sony Ericsson Mobile
Communications".

- In the Models column, mark the "Sony Ericsson XXXX Bluetooth™
Modem", where "XXXX" matches your mobile phone model.

- Click Next to continue to the next page. Choose the same COM port
as was used by the existing Bluetooth™ modem.

- Click Next to continue, ignore any warning messages appearing.

- After a short while, the wizard informs you that the modem has been
installed.

  • Medlem
  • 2007-07-04 11:46

Tack för svaret men den guiden är ju för PC, kanske var jag otydlig när jag inte skrev att jag har en macbook, har faktiskt varit i kontakt med SE supporten och svaret jag fick var:

"Vi tillhandahåller ingen support angående våra produkter tillsammans med Mac. prova google."

Men han önskade mig iallafall en trevlig dag...

Har nu ca 4 timmar senare lyckats lösa problemet... Det blev en del google, fick igång det via blåtanden men ej via usb kabeln... Men nu fungerar det iallafall...

Det är ju fan pinsamt att man inte kan få support för mac hos dom , ska bli skönt när iphone kommer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-04 16:24
Ursprungligen av Matto:

Har nu ca 4 timmar senare lyckats lösa problemet... Det blev en del google, fick igång det via blåtanden men ej via usb kabeln... Men nu fungerar det iallafall...

Vad kul! Då vill jag bara (i mitt korståg för PAN) fråga om du har använt dig av DUN eller - just det - PAN? För jag vet inte om SE M600i stödjer PAN Profile.

Bakom dessa två förkortningar står (välkomna alla nya lyssnare!) DialUp Network respektive Personal Area Network. Det förstnämnda använder sig av det vituella modem som bluetooth kan tillhandahålla och ett tillhörande modemscript för det Hayes(tm)-kompatibal modemet. Vidare måste du ställa in din PPP samt ta reda på vilken APN som ska användas i PPP-uppringaren. Och dessutom så måste du in och pillla i modemscriptet så att du väljer rätt CID så att det matchar det i din mobil. Ibland kan modemscriptet strula vid upp- och nedkoppling.

Kör man däremot PAN så slipper man böket med modemscript då denna lösning baseras på BNEP (Bluetooth Encapsulation Network Protocol) som då etablerar ett litet nätverk mellan mobil och dator. Du slipper modemscript, PPP, APN etc och behöver bara få en (automatiskt nedladdad) profil från din operatör. Tuta och kör.

(Men guuud - måste han skriva här också om bluetooth och PAN? Att han inte ger upp snart? Men!)

1
Bevaka tråden