Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med layout på hemsida

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bygger sidan i Dreamweaver. Vill att det skall gå att ändra hela sitens layout ganska enkelt. Sidans design kommer att byggas på samma sett som denna sida. Meny rad längst upp och text, bilder länkar nedanför, precis som här. Siten kommer att innehålla 20 till 30 sidor.

Det bästa hade varit för mig att använda templates men där är jag låst av koden, kan tex inte jobba i layout mode, plus att jag inte kan infoga keywords och ändra meta taggar på samma sätt.

Min första tanke var att skapa en template som innehåller en iframe i mitten nedanför meny raden. För att ta denna sida som exempel: Allt utom det vita partiet i mitten skulle ligga i templaten och det vita partiet skulle vara en iframe. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Det finns dock många problem med detta. Hur skulle jag kunna göra på ett annat sett, har läst lite grann om SSI men vet ej riktigt hur detta fungerar och har inte hittat några bra guider. Tog en skräddarsydd kurs i förra veckan vilken jag betalade 10 000:- för att få hjälp med detta men har fortfarande inte fått helt klar för mig hur jag skall gå tillväga.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få// Tom

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-06-27 11:51

Om du ska bygga den som denna sida.. bygg upp sidan i DIV-taggar.
Sen för att ändra utseendet lätt använder jag mig av Fireworks där jag ritat upp sjävla utseendet och sedan ritar upp mallar där alla bilder som ska vara till hemsidan exporteras automatiskt.. vill jag ändra färger öppnar jag bara original-png filen i fireworks och sedan ändrar färger och exporterar mallarna igen.. jättesmidigt.

Är det inte CSS du letar efter? Lägg all layout och formatering i en separat CSS-fil så är det bara att byta ut den för att byta utséende på sidan.

1
Bevaka tråden