Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

44 likadana coverart....

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

La in ett dubbelalbum med 44 låtar i iTunes, olika artister dock samma albumnamn givetvis... får 44 flikar i coverflow... det är ju bara ett album!!!! Hur gör man?

Välj alla låtarna i albumet
Välj Visa info (bulle - I)
Kryssa i Del av samling

Se också till att inte fältet Albumartist är olika ifyllt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-27 07:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Välj alla låtarna i albumet
Välj Visa info (bulle - I)
Kryssa i Del av samling

Jag har också försökt att lägga i så mycket (korrekt) information som möjligt i id3-taggarna. Vad menas egentligen med samling (ang. collection)? Är det en mängd låtar eller en mängd album? Säg vad du tror medans jag googlar/kollar i hjälpen för iTunes.

Ursprungligen av johan_tanying:

Se också till att inte fältet Albumartist är olika ifyllt.

Men det är väl där som just den informationen ska stå när man har ett album med olika artister? Eller?

Del av samling är del av samlingsalbum. En mängd låtar i ett album. Detta album kan förstås vara en dubbel (elöler ännu fler) cd. Använd fälten Skiva _ av _. Ge INTE namn som "Albumtitel CD1" etc.

Albumartist kan mycket väl vara ifylllt men måste då vara samma för alla låtarna. Det är Artistfältet som skall vara olika för olika låtar på en samling. Exempel: Någon musikal av Lloyd-Webber:

Låt 1. Titel: Memories Artist: Elaine Page. Albumartist: London Symphony Orchestra (eller nån dirigent, Lloyd-Webber eller vad det nu må vara SOM ÄR GEMENSAM FÖR HELA PLATTAN).
Låt 2. Titel: Anthem. Artist. Tommy Körberg. Albumartist: London Symphony Orchestra

osv

(Exemplet helt gripet ur luften och har inget att göra med min personliga musiksmak )

Fixar man ID3-taggarna på detta sätt så blir det bara ett omslag även för dubbel- och trippelsamlingsalbum. Nema problema. Det gäller bara att vara konsekvent och ha kompletta taggar. Lita inte på CDDB-automatiken vid cd-rippning. Handpåläggning behövs ofta. Det finns script som kan automatisera vissa vanliga redigeringar - sök här på 99 (typ"itunes" + "script" eller så).

Tack för svaret

1
Bevaka tråden