Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker hittar inte databasen (?)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-24 12:16

Filemaker hittar inte databasen (?) m.m.

Hej alla Filemaker Gurus!

Vet inte om rubriken ser helt kalas knasig ut eftersom jag själv inte kan ett "jota" om programmet. Men anledningen till hela tråden är för att hjälpa Vice VD'n på företaget att komma på vaf*n hon har lyckats med i filemaker.

VD'n slutade använda filemaker för nått år sen och sen dess så har alla rättighetspapper o dylikt hamnat i dokumetskåp istället (han gick med andra ord tillbaka till stenåldern)

Hur som helst så försökte Vice VDn ta tag i saken och började knappa in all info om rättigheter. Tydligen så förde dom över all information ifrån VD's gamla "databas" till nyaste versionen av filemaker pro och till en ny dator. Allt var frid och fröjd tills hon (Vice VDn) starta datorn i Tisdags. Hon får inte upp nått, inget kundregister ingenting. Konstiga i det hela är att hon kan tydligen skriva ut "hela" registret men hon kan inte hitta det i systemet.

Nån som kan komma på vad hon har lyckats med?

En annan sak kanske är läge att ta upp när jag ändå är igång. Att exportera till Exceldokumet. Vice VDn frågade om jag kolla upp om det funka. Tittade rätt snabbt i programmet och såg att det fanns nån form av excel exportering men hon ringde mig igår och sa att det inte funkade. Så min fråga till er. Finns det nått speciellt sätt att exportera det man sysslar med i filemaker till ett excel dokument?

Skulle vara otroligt skönt o få svar på dessa frågor eftersom hon frågar en person som kan mindre om programmet en än själv dvs. mig. Hennes resonemang är (Som alla "gamlas" är) - Men du är ju duktig på data, då är väl det här lätt för dig? eller hur?
Men men... Vad gör man inte för att fjäska för cheferna? haha....

Ledsen, men jag förstår inte frågan riktigt och det verkar också lite svårt att reda ut detta i ett forum. Du hittar mina kontaktuppgifter för chat, webb mm i min profil.

Att hitta filen skall inte vara några problem - i arkiv-menyn finns alternativet "Öppna senaste", där finns en lista på senast använda databaser. Där hittar du namnet och kan sedan söka i filsystemet. Annars är det väl bara att söka efter alla filer i datorn som har filändelsen .fp7 och se vilka som är ändrade den dagen då databasen användes sist.

Att exportera till Excel är väldans enkelt. Först så öppnar du databasen, sedan väljer du Arkiv > Exportera, välj Excel som filtyp, ange namn och plats och i de kommande stegen väljer du bland annat vilka fält från FileMaker-databasen du vill ha i Excel-filen. Ett vanligt fel man kan göra här är att inte vara medveten om att de poster som är "hittade just nu", är de som exporteras, inte alla poster som finns. Så har man gjort en sökning (så att antalet hittade poster är mindre än antalet som finns i filen), så kan man välja "Poster > Visa alla" för att få fram alla igen.

Senast redigerat 2007-06-25 15:44
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-25 15:39

"Wûnderbar" Tack ska du ha!

Du kommer få ett litet jobb av oss! Vice VD'n kommer slå dig en pling om nån dag och prata om hurvida det är möjligt med en kurs på plats "här" eller hos dig!
Hon är inte så "jättehigh" på datorer så räkna med en heldag! haha...
Vad skulle det kosta, i runda slingor o få "hit" dig en heldag? (Stockholm)

Jag har svarat via PM. Kul att det löste sig.

1
Bevaka tråden