Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook + PC + skrivare i ett nätverk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2007-06-23 17:24

Hej! Jag har flyttat in i ett nytt hus, och bl a köpt en macbook till dottern. Jag skall snarast köpa en skrivare också. Jag själv sitter med en stationär PC som jag skall byta till en bärbar Mac när tiden är inne. Sönerna spelar på en stationär PC.

Hur får jag ihop detta? Dottern vill ju naturligtvis surfa var helst i huset hon befinner sig. Vore ju bra om hon dessutom kunde komma åt skrivaren via ett nätverk. Inte nödvändigt, men det vore skönt för henne att slippa att fippla med att lägga över allt hon vill skriva ut på ett usb-minne, som sen skall läggas in på PC:n.

Går det att skapa ett nätverk med en skrivare som funkar för både PC och Mac?

Alternativt skulle jag kunna tänka mig att de stationära datorerna kunde få var sin nätverkskabel, skrivaren kunde kopplas till en av de datorerna, och macbooken kunde ensam få ett trådlöst system? Går det att göra så?

Finns det bättre lösningar?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-23 23:29

Bästa för det verkar vara en vanlig trådlös router. Kopplar PCn med kabel till den och trådlöst för MacBooken. Ska fungera perfa. Om du vill slippa ha en av datorerna som skrivarserver så kan du ju köpa en lite dyrare router med inbyggd skrivarserver.
När det gäller vanligt nätverk leker PC & mac bra ihop. Kolla bara så det finns drivrutiner för just den skrivare du har till Macen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-23 23:51

För att din dotter skall kunna surfa runt omkring i hela huset krävs till att börja med en trådlös enhet. Antingen en trådlös accesspunkt, eller en trådlös router. Jag skulle nog rekommendera en trådlös router i ditt fall.

Den trådlösa routern har även den plats för datorer att koppla sig in med en vanlig TP-kabel. Alla datorer i samma nätverk utan några som helst problem.

Självklart går det att skapa ett bra nätverk där PC och Mac fungerar tillsammans. Det behöver du inte oroa dig för.

Jag tror dock det blir svårt för oss att svara på din fråga angående skrivare. Står en stationär dator på dygnet runt som här hemma, då behöver du ingen hypad-router som har stöd för nätverksutskrifter utan du klarar dig gott med en PC som skrivarserver.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2007-06-25 11:15

Tack för svar! Tror jag har förstått det hela!

Jag har en router (men ingen avancerad sådan för skrivare), samt en accesspunkt. Jag kör de stationära datorerna med kabel (för att inte belasta det trådlösa?), samt låter en av dem fungera som skrivarserver. Macbooken får köra trådlöst. Och alltihopa fungerar i en salig harmoni! Låter toppen!

Jag är väldigt glad att ni svarade! Merci.

1
Bevaka tråden