Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriver man @ i Parallel?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-07 10:01

Hur får jag @ i Parallel eller i BootCamp? Kan man konfigurera tangebordslayouten på något sätt?

Hej!
Jag trycker alt-2, det fungerar bra för mig.

Numeriska delen?

Jag kör apples trådlösa tangentbord i XP i parallel. Sifferdelen svarar ej men sifrrorna uppe på den vanliga delen fungerar. Tycks vara pilar istället på vissa av siffrorna. Hur får jag den numeriska delen att fungera?

Hum... Numlock var ej markerat på det sladdlösa tangentbordet men sitter fortfarande högst upp till vänster på det numeriska... Fungerar prima.

Senast redigerat 2006-06-07 21:12
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-23 19:43

ÅÄÖ då? Måste jag i varje Win XP program alltid starta med alt-shift för att få alla svenska bokstäver?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-06-23 20:12

alt+äpple+2

Se till att XP är inställt på svenska tangentbord, så fungerar det bra.

Är det någon som har koll hurman får backslash att fungera under VMware fusion och Parallels? Jag vill inte behöva trycka ALT+092 på numeriska varje gång för att få fram \ i osx trycker man nämligen SHIT+OPTION+7 för slash och backslash

Under Program>Hjälpmedel finns ett skärmtangentbord - ta fram det så kommer du se vilka tangenter som ger vilket tecken. Inmatningstangenten i Mac (ser ut som ett streck med ett upp-och-ned-vänt V under strecket) fungerar som ALt-Gr på Windowstangentbord. Tryck inmatningstangenten och +-tecken så ger det \ - dvs backslash.

Tack för snabbt svar! fick även hjälp av en windows guru på jobbet. Man kan även hålla trycka ner CTRL+ALT(OPTION)+? knappen för att få backslash \ Detta i windows motsvarar ALT GR i windows.. Jag testar din variant också Sigge tack igen!

hej. har ett problem.
Är så att skolan har givit oss ett mailkonto som man ska kolla på nätet.
Bara det att i användarnamnet så är det ett BACKSLASH...
Hur skriver man det på en mac?
Har inte haft mac så länge:S
Får det inte att funka genom de beskrivningarna som givits ovan

Ha det gött
Mattias

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-08-15 21:03

Opt+Cmd+7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 15:23

Hej.
Har en MacBook Pro med Parallels och Windows XP.
Sliter mitt hår för att få fram åäö, men helt omöjligt.
I skärmtangentbordet hittar jag det inte nånstans.
Var ändrar jag till svenskt tangentbord?
@ skriver jag med shift 2.

Snälla hjälp!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-08 00:49

Tjena tjena.. kör XP med parallels på en macBook och har fått det att funka bra.
Man måste ange vilket språk som ska användas för att det ska fungera bra.
Vad jag gjorde var att ladda ner en tangentbordslayout anpassad for macBook.
Finns här! I XP angav jag tangentbordslayout genom att högerklicka i aktivitetsfältet och markera språkfältet som ligger under rubriken verktygsfält. När man gjort språkfältet synligt så kan man enkelt ange vilket språk / tangentbordslayout man vill ha. Jag hade även problemet att explorer fortfarande körde engelsk tangentbord medan resten körde svenska. Detta fixar man genom att att i explorer välja språk/languages längst ner i internetalternativ och sen välja svenska. Mycket möjligt att de flesta kan detta, men jag tyckte det var mekigt först. Lycka till!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-22 22:40
Ursprungligen av Signar:

Tjena tjena.. kör XP med parallels på en macBook och har fått det att funka bra.
Man måste ange vilket språk som ska användas för att det ska fungera bra.
Vad jag gjorde var att ladda ner en tangentbordslayout anpassad for macBook.
Finns här! I XP angav jag tangentbordslayout genom att högerklicka i aktivitetsfältet och markera språkfältet som ligger under rubriken verktygsfält. När man gjort språkfältet synligt så kan man enkelt ange vilket språk / tangentbordslayout man vill ha. Jag hade även problemet att explorer fortfarande körde engelsk tangentbord medan resten körde svenska. Detta fixar man genom att att i explorer välja språk/languages längst ner i internetalternativ och sen välja svenska. Mycket möjligt att de flesta kan detta, men jag tyckte det var mekigt först. Lycka till!

Tack för den layouten:)

Jag kör Parallels 7 i OS X Lion med Windows XP och jag har letat snabel-a. Trots att jag har "Swedish (Apple) - Parallels" som tangenbordslayout så finns inte snabel-a på alt-2 som i OS X. Men jag hittade det under control-alt-' istället (det är alltså apostrof-tecknet som ligger till höger om Ä på tangentbordet).

Ursprungligen av Signar:

Vad jag gjorde var att ladda ner en tangentbordslayout anpassad for macBook.
Finns här!

Länken fungerar inte, men artikeln finns här nu: https://markatta.com/johan/blog/?p=156 (Har inte testat om det skulle lösa mina problem ännu, ville bara säga att jag letat reda på nya länken.)

Uppföljning: Jag har testat "Svensk (MacBook Pro)" och då får jag snabel-a under control-alt-2 istället för control-alt-' som ovan, vilket ju är smidigare även om bara alt-2 hade varit ännu bättre. Men med tanke på att alt har speciellt funktion i Windows antar jag att det inte går.

Prova den högra alt-knappen. I VM-ware fusion (Win XP) fås @ både genom control-vänsteralt-2 och högeralt-2. Kanske funkar likadnt i parallel.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-11-15 17:56

Kan det kanske bero på att ctrl-alt-2 alternativt altgr-2 är standard i windows

Nej, det är nog en ren tillfällighet

1
Bevaka tråden