Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MB el. MBP + Fedora 7 = Trådlöst?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-20 15:27

Låt oss säga att man installerar Fedora 7 på en ny MB eller MBP. Hur svårt är det sedan att fixa så att det inbyggda WLAN-kortet fungerar? Hur är det med andra finesser, som t.ex. vila och scrollning med två fingrar? Tacksam för svar.

/Vaiden

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-20 19:28

Vad vill du åstadkomma? Varför duger inte en vanlig Intel-laptop?

Personligen skulle jag inte springa ut och köpa en MB/MBP för att direkt installera Fedora eller någon annan Linux öht. Det duger standard-laptops mer än väl till. Om du frågar mig alltså...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-20 19:53

@frazze, Vaiden kanske vill ha en snygg dator?

sök eller fråga på http://www.fedoraforum.org/ tror du har större chans att få reda på det där.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-22 01:19

Frazze: För att jag diggar både Fedora och OSX och en dualboot är perfekt för mina behov. Tack ska ni ha för tipsen, men frågan kvarstår och jag har letat på andra ställen också

Jag kor for tillfallet fedora 7 pa MBen ("single-boot", inga EFI-partitioner pa disken, ingen OS-X), skroll-grejen har jag inte orkat bry mig om att forsoka gora ngt at (den fungerar i alla fall inte "direkt ur ladan"), men wlan:en fungerar utan problem. Jag anvander MADWIFI-drivaren (http://sourceforge.net/projects/madwifi/, men verkar nu nar jag kollar aven finnas fardigbyggd i freshrpms-repon).

/m

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-13 20:24

okej, rapportera gärna med tidens gång hur det går med t.ex. skroll-funktionen..

Jag blev lite nyfiken, sa jag gjorde en snabb googling pa macbook + scroll, chansade pa http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=258425, modprobe:ade appletouch, klippte in exemplet i xorg.conf, och startade om X. Verkar som om klickfunktionen fungerar och det gar aven att skrolla -- men skrollen blev inte dubbelfinger-varianten, utan "vanlig" dra ett finger langs kanten-typ.
Jag gissar att den som ar lite mer ihardig an jag, nog kan fa det till att fungera pa ett bra satt.

Vaiden: Har du an sa lange bara OSX installerat?

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-18 15:40

Jag kör Fedora 7 som primär partition på Mac Minin och där fungerar allt klockrent. MBP'n har jag inte fått levererad ännu, men troligtvis blir det dualboot (F7 / OS X) på den, förutsatt att jag någonstans på internet hittat någon som fått ALLT att fungera (möjligtvis kan jag skita i saker såsom iSight och Frontrow).

Kan kanske vara värt att tillägga att jag har den gamla MacBooken med Core Duo (inte Core 2). Linux-stödet för intel-grafik är dessutom rätt ok tycker jag, saker som beryl fungerar direkt ur lådan på Fedora 6 och 7 (vet dock inte hur det är med nvidia-drivare).
Men jag antar att det är väl bara att prova så fort du fått din nya datamaskin.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-21 17:55

Ja, Linux-stödet för intel-grafiken är faktiskt väldigt bra, något som jag upptäckt på min Mini. Det är relativt enkelt att fixa Nvidia-stöd också för den delen... hjälpte brorsan med det på hans nya PC (han kör Ubuntu). Det känns lovande att den nya MBP:n har Nvidia-grafik istället för ATI. Btw, i övermorgon borde jag få den

1
Bevaka tråden