Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System Backup idé lösningar, smartast?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-20 13:18

Hej
Har en ny dator på gång in och tänkte organisera mina filer på ett smart sätt med hög säkerhet för förluster.
Idag har jag en Raptor 75GB disk som systemet ligger på och installerad programvara.
Mina bilder, musik och filmer ligger på en 250GB disk och allt är länkat med genvägar till min hemmamap "user" Enligt bilden.
http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=12558&stc=1&d=1182337134

Fördelen med detta är att ifall nu systemdisken krachar eller nått händer kan jag Ghosta tillbaks OS X igen och filerna är intakta, länkningarna stämmer mot Ghosten.

Nu funderar jag på att lägga över alla bilder, musik mm på systemdisken på den nya datorn, få det ett med systemet.
Kan annars köra Superduper! och bakuppa hela systemdisken och dess senaste ändringar eller bara User filerna men vet inte.
Funderat på RAID Mirroring men får jag korrupta filer eller nått så får jag det på RAID mirror disken också som inte är bra.

Jag måste se att när OS X totalcrashar vilket det kan göra så behöver jag återställa smidigt systemet så nära som möjligt innan crashen.

Behöver ha tips på en bra lösning som känns trygg och utan massa krångel

Är superduper och backup varannan natt av User filerna till annan disk den bästa lösningen eller hur lägger jag upp det?

Kom gärna med förslag och hur ni har det. Ämnet är rätt intressant idag och backup är ett måste som många missar men det måste vara enkelt.
Ingen gör en krånglig backup.

Ps. postar denna på macworld med.

Jag tycker att SuperDuper lösningen låter vettig - då får du en komplett och bootbar kopia av din hårddisk. Går att schemalägga dessutom.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-20 16:52

Jo det låter vettigt men jag bootar aldrig om min dator kan man säga. Risken på det sättet borde vara att jag drar en supeduper kopia på en kass OS X installation.
Detta märker jag inte förens jag ska boota om och även dragit en kopia på den kassa system disken.
Då sitter jag där i skiten.

Ursprungligen av Tjarven:

Jo det låter vettigt men jag bootar aldrig om min dator kan man säga. Risken på det sättet borde vara att jag drar en supeduper kopia på en kass OS X installation.
Detta märker jag inte förens jag ska boota om och även dragit en kopia på den kassa system disken.
Då sitter jag där i skiten.

Det problemet löser du genom att göra flera kopior av systemet. Alla backuplösningar lider ju av detta problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 21:54

jag har min macbook pro och en 320G extern USB disk som är backup + extra utryme.

Notera: jag tar bara backup på min hemkatalog, installera om OS X + applikationer stör mig inte, då jag inte har så många.

Så min lösning är: Varje gång som jag stänger av datorn (inte startar om eller loggar ut) så känner den efter om den externa disken är ansluten eller inte. Är den ansluten så kör den en rsync uppdatering mellan min hemmapp och kopian på externa disken.

Om det är tisdag, då tar den och gör den en komplett kopia av hemkatalogen med datum stämplat så om jag slänger bort något finns det mest troligt kvar.

Fördelen är att jag blir aldrig störd av backuper som startar klockan 9 varje fredag eller liknande knas, backuper tas alltid då jag inte använder datorn då man kan anta att jag inte planerar på att använda datorn på ett litet tag om jag stänger av den

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-21 00:47

Tack för tipset ska kolla in rSync lite närmare vad den kan göra för mig.
Synd att det var ett segt gammal PPC version.

1
Bevaka tråden