Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka delar av hemmappen till extern disk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 13:03

Hej!
Jag har precis inhandlat en extern hårddisk till min MBP, detta pågrund av den interna överfylldes av filmer och musik. Dessa filmer och musik vill ja nu ha på min externa hd men ha kvar dokument o program o sånt på den interna. Så det jag rent praktiskt vill göra är att länka mapparna Filmer, och Musik i min hemmapp till mappar på den externa disken och jag vill även göra det så snyggt som möjligt. Helst ska det inte märkas över huvud taget. Går detta att lösa?

/ Calle

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-19 13:08

det enklaste sättet är att skapa symboliska länkar mellan mapparna Film och Musik från din hemma katalog till den katalog de ligger i på den externa disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 13:10

hur gör man det? Vad jag försökte med var att högerklicka och välja skapa alias. Då blev det en genväg med pil på ikonen osv. Dessutom blev ikonerna i sidebaren i finder vanliga mappar och inte dom vanliga snyggare ikonerna. Gör man symboliska länkar i Terminalen?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-19 13:16

det går att göra symboliska länkar via terminalen.
exempelvis om du befinner dig i din hemmamapp och redan har flyttat ut katalogen Fiml till den externa disken.

ln -s /Volumes/externdisk/Film Film

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 13:26

om ja gör så kommer ingenting upp i findern :S länken syns inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-19 13:28

I iTunes kan du via programmets inställningar välja var musiken (mappen) ska ligga.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-19 13:30

Du kan verifiera att du har gjort rätt genom att skriva 'ls -l' när du står i dinhemma katalog.
Då skall du se en rad som ser ut liknande denna.
lrwxrwxrwx 1 [ditt namn] [ditt namn] 4 2007-06-19 13:03 Film -> /Volumes/[namnet på din externa disk]/Film

Sen kan Findern vara lite seg på att uppdatera vad som visas ibland.

Det kan ju vara bra att veta att i terminalen så har mapparna det engelska namnet (GUI'et presenterar bara en översättning) Så du måste länka "Movies" och "Music"

1
Bevaka tråden