Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallells eller WMware?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en sprillans MacBook Pro och har installerat Vista med Bootcamp. Nu ska jag installera Parallells eller WMware men vet inte vilken jag ska välja. Så jag skulle vilja höra lite åsikter från folk som testat båda.

Läste att Parallells nu har 3d-accelerering, vilket jag inte hört nåt om att WMware skulle ha. Kommer iofs inte spela några spel, men det är ju kul att kunna om man vill.

Är det några andra features som är exklusiva för respektive program?

Jag såg en video-demo på WMware där de körde windows-fönster blandat med mac-fönster. Drop-shadows och allt! Man kunde t.o.m. minimera till dockan. Riktigt snyggt! Går det att göra samma sak med Parallells?

Parallells kostar pengar medans WMware är gratis. Men WMware kanske kommer kosta pengar när de lämnar beta-stadiet? Hursomhelst så pröjsar jag hellre dineros om Parallells ger ett mervärde.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-14 21:43

1. Både paralells och vmware har 3d-accelerering fast jag tror att paralells är vassare.

2. Jag vet inte.

3. Japp parallels klarar att blanda windows fönster med osx. Det var tom före vmware med det.

4. Parallels finns som demo som du kan testa i 30-dagar. Så prova båda och jämför vad du gillar bäst.

Coherence som det heter i Parallells när du kör windows-applikationer i separata fönster finns nu även i beta 4 av vmware, men dom kallar det Unity.
Jag har mest kört Parallells och har endast testat vmware när det var i beta 2 och då tyckte jag att det var lite segt, men det kan (läs borde) ha förbättrats sen dess...

Edit: Sorry om jag skrev lite underligt ovan, läste inte hela inlägget först

Själv tycker jag att VMware är snabbare än Parallels. En grej jag gillar är att man kan slå av så VMware bara använder ena processorn. Då segar inte hela datorn ihop (som i Parallels) när man startar en virtuell maskin utan man kan fortfarande arbeta på i OS X.

Det visste jag inte! Det är en av anledningarna till att jag inte har igång Parallells så mycket som jag borde, alltså för att Macen blir seg.
Jag ska ge VMware en chans till! Sitter just och gör en iso av min XP-skiva så man kan installera lite snabbare i framtiden när man labbar fram och tillbaka.
Men jag känner faktiskt ibland att mina 2GB RAM inte heller riktigt räcker till ibland, men man får klara sig ändå...

Ok, installerade WMware nu. Upptäckte att Unity tyvärr bara funkar med XP, inte med Vista som jag kör. Hur är det med Parallells?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-15 07:44

Jag har också beslutsångest för om jag ska köra på Parallels eller VMWare.

Jag köpte en licens för Parallels, men behöver betala igen för att uppgradera och kunna använda den nya versionen. Vad gäller 3D-stödet så ska Parallels i dagsläget ligga före, men det kan ju självklart ändras till skarpa releasen av VMWare... det finns ett par spel som jag skulle vilja kunna spela utan att boota om i Windows, men jag tror inte att de funkar något vidare i dagsläget ändå.

Av de två så är det enbart VMWare som vill fungera med min bootcamp-partition (som är Windows XP uppgraderad till Vista).

Som det tidigare har sagts så har VMWare några stora fördelar, som ligger i att man kan ställa in att bl.a. använda en virtuell processor och att de har lång erfarenhet av virtualisering. För Windows har jag för mig att det finns 'VMWare Tools' för fler OS, såsom RedHat Linux, Fedora, osv. vilket lovar gott för när man vill ha fler OS än Windows att prova på.

Vad gäller seghet så tycker jag att varken Parallels eller VMWare slöar ner min dator något nämnvärt, mer än vid uppstarten, men även där tycker jag att de ligger på samma nivå.

Jag kan nämna för trådstartaren att även VMWare kommer att kosta vid release... just nu kan det förbeställas för $40, vid beställning efter release förväntas det hamna på det dubbla, dvs som Parallels.

Som sagt var har jag beslutsångest... jag kommer att köpa en av dem, men vet inte vilken. Prisskillnaden är i princip detsamma eftersom jag bara behöver uppgradera Parallels. Någon som kan hjälpa mig med att bestämma mig?

VMWare Tools är skäl nog att köpa VMWare. Det är hmm vad ska jag säga drivrutiner för skärm, tangentbord och mus. T.ex. blir din win-session upplösningsoberoende när du installerat vmware tools. Upplösningen anpassar sig utefter fönsterstorleken.
Jag kör VMWare mot min bootcamp partition och det fungerar verkligen klockrent.
VMWare Tools används självklart inte när du bootar om maskinen för att köra Windows på "riktigt".

Sitter du sedan på ett företag som använder VMWare för att virtualisera servrar är det trevligt att veta att formatet som används för att köra skivavbilder (kan inte hitta något bättre ord) är i samma format på OS X som Win. Vilket gör att du kan plocka vilken skivavbild som helst gjord med VMWares verktyg på Win.
Värt otroligt mycket.

Så för mig var valet lätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-15 08:31
Ursprungligen av Mattias Hedman:

VMWare Tools är skäl nog att köpa VMWare. Det är hmm vad ska jag säga drivrutiner för skärm, tangentbord och mus. T.ex. blir din win-session upplösningsoberoende när du installerat vmware tools. Upplösningen anpassar sig utefter fönsterstorleken.
Jag kör VMWare mot min bootcamp partition och det fungerar verkligen klockrent.
VMWare Tools används självklart inte när du bootar om maskinen för att köra Windows på "riktigt".

Allt detta kan även Parallels.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-15 17:49

Hur står sig virtualbox (http://www.virtualbox.org/) i jämförelse med de två andra?

När jag provade Parallels hade de heller inte nåt bra USB stöd, min Garmin GPS fungerade inte tex. i VMware däremot fungerar både in GPS och att uppdatera min M600i telefon.

Det roliga var att Parallels hade gått ut och klagat "Garmin måste fixa så deras produkter funkar ordentligt" Men för VMware verkade det ju inte vara några problem at fixa det.

Efter lite snabbt testande av VMware så har jag nu även beställt en licens av det för halva priset (förhandsköpsrabatt).
Jag tycker VMware verkar stabilare och mer "Macigt" på något sätt. Det känns mer och mer som att Parallells har fått göra lite väl många kompromisser bara för att hinna först med alla features. VMware känns som en mer solid produkt nu när jag testat det lite.
Sedan hjälper det ju i arbetet eftersom vi använder VMware där och även gör Softgrid-paket i VMware-maskiner. Så nu kan jag ju göra det på ett smidigare sätt på min mac istället

1
Bevaka tråden