Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC -> Bärbar HDD -> MBP hur???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag köpte en LaCie 500GB bärbar hårddisk idag. Tanken var att jag ska använda den dels som extern hårddisk och även som back-up till MBPn jag ska köpa i sommar.

La precis över de flesta av mina foton (2254 filer, 3.96BG) vilket gick, enligt mig, väldigt snabbt: 8 minuter!
Nu vill jag även lägga över all min musik till hårddisken för att sedan kunna föra över den till den bärbara när jag väl skaffar den.
Bör tilläggas att jag ska köpa MBPn i USA och inte kommer ha tillgång till min stationära PC då.

All min musik är i iTunes, är väl en 5300nånting låtar för tillfället.
Jag har cirka 70 mappar med musik som jag lagt in i iTunes och har även lagt in många CD-skivor.

Problemet är att all musik inte finns i "Mina Dokument/Min Musik/iTunes/iTunes music". Det finns mycket musik där, men inte allt. 2410 filer för att vara exakt. Inte ens hälften av all min musik med andra ord.

Skälet till att jag inte kan lägga in alla mapparna är att många av dessa låtar är korrupta och många har även helt fel id3tagar, som jag sedan fått ändra i iTunes. Har även många dubletter där, men inga i iTunes.

Är det nån som vet hur jag får ALL min musik att vara i en och samma mapp (förslagsvis iTunes Music-mappen) med rätt id3taggar och rätt playcount?

Om nån har någon annan idé så är ni välkomna att säga även den. Just nu är jag lite förvirrad...

Menyn Avancerat väljer du Samla ihop bibliotek. Då kopieras allt till iTunes-mappen. Därefter går du till Inställningar - Avancerat - Allmänt och markerarOrdna mappen iTunes Music och Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till biblioteket. På så sätt är din iTunesmapp alltid aktuiell och kompålett. Denna mapp drar du sedan till din externa hårddisk när du väl ska flytta..

Om du vill vara riktigt säker på att dina "playcounts (är dom verkligen så viktiga?) kanske du då skall säga till iTunes att biblioteket skall ligga på den externa disken redan från början. Gå till Inställningar - Avancerat - Allmänt - Placering av mappen...

Jag går in på "Avancerat/Samla ihop bibliotek" och får efter en stund fram detta meddelande:

"Kopiering av musik misslyckades. Filnamnet var ogiltigt eller för långt"

Är det nån som vet vilket filnamn iTunes ens menar? Lite halvirriterande...:tveksam:

Du har väl namnat musikfilerna med otillåtna tecken (varierar mellan operativsystem). Använd aldrig / : | etc

Eller så var namnet helt enkelt fär långt. Win XP har väl max 256 tecken _inklusive_ hela sökvägen med alla överliggande mappar. Så om din musik ligger djupt begravd i mappar med långa namn kanske det hela blir för långt.

Ursprungligen av johan_tanying:

Du har väl namnat musikfilerna med otillåtna tecken (varierar mellan operativsystem). Använd aldrig / : | etc

Eller så var namnet helt enkelt fär långt. Win XP har väl max 256 tecken _inklusive_ hela sökvägen med alla överliggande mappar. Så om din musik ligger djupt begravd i mappar med långa namn kanske det hela blir för långt.

Skulle gissa att jag har både och.

Sökte igår på både / och :
Hade 519 låtar med / i och 83 med : i. Det tog ett tag att ändra
Vilka andra tecken får man inte ha?
| skrev du redan. Får man ha dessa: *, ~, <, >, ", &, (, ), +, = ,? ?

Det mesta av min musik ligger typ i såna här sökvägar: Skrivbord/Victor/PSP/Musik" och sen där finns det 70 olika mappar med olika nam. Kan det, tillsammans med ett långt filnamn vara för mycket?

--------------------------------

Kom på en grej nu.
Vad händer om jag laddar ner nåt program (typ Yamipod, Anapod och allt vad de heter) och tar upp musiken från iPoden till datorn, och väljer att spara den musiken på den externa som jag sedan för över till MBPn? Skulle det funka?

Och ja, mina playcounts är så viktiga Har aldrig brytt mig innan iTunes, men nu är jag extremt noga med sånt..:p

Låt bli alla specialtecken förutom möjligtvis - ( ) [ ] så är du betydligt säkrare på att det fungerar på alla plattformar. UNIX / MacOS / Win har alla lite olika tabun - finns säkert listat i någon gammal tråd här någonstans.

1
Bevaka tråden