Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Auto montera allt i en mapp

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej...

Jag har en fråga angående om man skulle kunna göra en mapp och sätta kanske ett applescript på den mappen så att så fort man lägger en iso/img fil i den mappen så monteras den automatiskt och att alla redan befintliga img/iso filer i mappen monteras automatiskt?

Tack på förhand

Japp, lätt som en plätt. Får man vara nyfiken att fråga vad du behöver det till?

Jag vill slippa gå ur mediacentral och mounta mina dvdfilmer jag dragit in på hårddisken, jag vet att man kan dra in video_ts mappen men jag vill bara ha en fil inte massa mappar.

Så hur gör man då??

Kan någon säja varför inte detta funkar?

on adding folder items to this_folder after receiving these_items
tell application "Finder"
open document file these_items
end tell
end adding folder items to

allt som händer är att det blinkar till en gång på skärmen när jag lägger en fil i mappen!
Det funkar dock om jag skriver exakt vilken fil som ska öppnas och vart den ligger!

ta bort "document file" och testa vad som händer

Nu funkar det!
Såhär blev koden:

property text_extension_list : {"img"}

on adding folder items to this_folder after receiving added_items

repeat with this_item in added_items
tell application "Finder"

if (the name extension of the this_item is in the text_extension_list) then


tell application "Finder"
activate
get this_item
tell application "Finder" to open this_item
end tell
end if

end tell
end repeat
end adding folder items to

Har sött på ett problem, jag har en pc en nätverkshårddisk och en mac.
mappen som har applescriptet jag tidigare nämt ligger på nätverkshårddisken och när en fil läggs i den mappen öppnas filen automatsikt på macen. Detta funkar även när jag lägger en fil i mappen från pc.n, dock så öppnas filen innan den är färdig kopierad.
Jag har provat med scriptet som kollar om storleken på mappen ändras men som jag läst så verkar mappstorleken stå still när jag kopierar över nätverket och jag har även provat scriptet:
--------------------------------
try
open for access theFile with write permission
close access result
return false
on error
return true
end try
--------------------------------
men filerna jag kopierar verkar alltid ha write permission redan vid start av kopieringen.

Någon som vet en bra lösning?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-05-28 22:18

Om det är inte är jättebråttom att öppna filen så kan du kolla på ändratdatum. När den inte ändrats på säg 2 min är det dags att öppna filen.

Njae vill helst att scriptet ska köras så fort kopieringen är klar, men tack för tipset!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-05-29 20:31

Jo, men det går att dra till sin spets. Efter att ha studerat hur ofta ändratdatum uppdateras kanske du kommer fram till att 2 min i själva verket blir t ex 10 sekunder. Om det isf är ok väntan får du då ta ställning till.

Aaa ok tack.. ska prova detta..

1
Bevaka tråden