Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: Uppdatera länkar automatiskt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-05-28 16:47

Hejsan!

Har sökt en hel del efter ett svar på en InDesign-fråga, men lyckas inte hitta någon info. Jag undrar om det finns något sätt att få InDesign att känna av att en fil är uppdaterad och automatiskt uppdatera till den nya filen av sig själv, så man slipper klicka på "Uppdatera länk"-knappen?

Det rör sig i det här fallet om några Excel-filer som jag vill länka in i InDesign, och sedan när jag ändrar Excel-filerna i MS Excel så ska jag inte behöva uppdatera dem manuellt i InDesign.

Väldigt tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

pb

Även jag är intresserad av denna frågeställning men av helt andra anledningar.
RR?

Svaret är: Nja, inte riktigt. Det ni vill är att InDesign ska reagera på en händelse som uppstår utanför InDesign, och det kan det inte riktigt. Man skulle kunna tänka sig script som bevakar vissa filer och sedan uppdaterar med jämna mellanrum, men för att få det här riktigt bra måste man antingen skriva en plug-in eller gå över till CS3, som har visst stöd för event-hantering.

Men, jag skulle även vilja tillägga att det låter lite som om ni har fastnat för en bestämd lösning på ett problem, istället för att titta på om det kan finnas andra lösningar som löser problemet lika bra.

Så, med andra ord beskriv hela situationen och VARFÖR du vill ha den automatiska uppdateringen så kanske jag kan ge ett bra förslag.

  • Medlem
  • 2007-05-29 09:52

Hej och tack för ditt svar, Richard!

Det stämmer, jag har inte sett över vilka andra vägar det finns att gå. Jag började leta där jag fastnade för att se om det gick att gå vidare så enkelt som möjligt.

Jag ska ta fram en mall för en trycksak som ska produceras kontinuerligt. Idag är mallen gjord i Word, men eftersom layoutmöjligheterna är begränsade vill jag byta till InDesign.

Trycksaken innehåller en del data med tabeller och grafer som skapas i Excel och när dessa Excel-filer infogas i Word så kan man editera datan i Excel-dokumenten varpå Word-dokumentet automatiskt uppdateras med den nya datan.

Nu söker jag en lösning för att kunna göra samma sak, men med InDesign som informationsbehandlingsprogram istället för Word. Men jag lyckas inte komma undan momentet att uppdatera alla länkar i InDesign så fort ett Excel-dokument har ändrats. Jag vill bara kunna öppna InDesign-dokumentet och skriva ut eller expotera till PDF – utan att behöva uppdatera länkarna.

Vad tror du om det? Finns det ett bättre sätt att lösa problemet?

Tack för din hjälpsamhet!

  • Medlem
  • 2007-05-29 16:35
Ursprungligen av pb:

Idag är mallen gjord i Word, men eftersom layoutmöjligheterna är begränsade vill jag byta till InDesign.

LOL! Det var dagens bästa!

Länkarna måste ju uppdateras i vilket fall som helst, det enda man kan diskutera är HUR man skall få dem att uppdateras.

Om länkarna är ändrade så får du en varningsdialogruta när du öppnar InDesign-dokumentet och du kan då välja att uppdatera dem.

Den enda situation som det inte fångar är om någon annan ändrar länkarna medan du jobbar i InDesign-dokumentet. Om det är du själv som gör ändringen så behöver du bara tänka på att initiera den inifrån InDesign (via Redigera Original på länkpaletten) så uppdateras den också automatiskt.

  • Medlem
  • 2007-06-05 11:03

Hej igen Richard!

Tack för ditt svar. Det funkar okej, jag får helt enkelt markera de filer i länkpaletten som har en varning och manuellt uppdatera dem.

När jag ändå har dig på tråden. Vet du om det är möjligt att få med diagram från Excel när jag monterar Excel-filen?

pb

1
Bevaka tråden