Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brist på uppdatering hämmar inte försäljningen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det hävdas ibland att om Apple inte uppdaterar produkt X snart så kommer dom att förlora stora pengar på grund av att kunderna avstår köp. Jag brukar hävda att de flesta inte alls har koll på sådant på det sätt vi har här utan köper glatt ändå. Det har senast varit på tapeten för att MacBook och MacBook Pro inte uppdaterats på ett tag. Nu i maj har MacBook uppdaterats, om än klent och MacBook Pro väntar vi fortfarande på. Detta har tagits upp som något som skulle påverka Apples försäljning negativt.

Siffrorna för försäljningen i april säger något annat:

Mac maker Apple Inc. saw retail sales of Mac units grow a solid 62 percent year-over-year for the month of April, which included a 94 percent spike in notebook sales thanks to solid MacBook and MacBook Pro momentum, as well as increased distribution.

Det var alltså så att folk köpte bärbara Macar i parti och minut under april månad, trots att modellerna började bli gamla och rykten om nya modeller och saker som Santa Rosa hängde i luften.

Det är förstås inte så att Apple kan vänta i all oändlighet med uppdateringar, till slut sviker kunderna. Och vid varje nylansering blir det säkert en stor topp i försäljning, men lika fullt visar siffrorna på att det inte är så viktigt som folk kan tro bland oss insatta.

Det finns en liten hardcore grupp som besöker 99mac fler än 200 gånger i månaden - antagligen dom du kallar för "oss insatta"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-24 22:36

Är jag med i den gruppen? Man vill ju veta..

Om du kommer på dig själv med att tänka "Den där Adrian har ju vettiga åsikter" - då är du med! *flin*

(Om du dessutom insåg att iPod var en hit redan från dag ett får du en guldstjärna. )

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-25 00:19

Yes, jag är både med och har en guldstjärna då..

Fast... Om mac-försäljningen ökat i det långa loppet betyder det där ingenting. Om folk generellt i april i år varit mer intresserade och medvetna om mac än i april förra året kan det mycket väl stå för den försäljningsökningen. Ifall Apple uppdaterat oftare kanske ökningen varit ännu större, något vi aldrig kommer få veta. Vilket gör att teorin att dåliga uppdateringscykler håller tillbaka försäljningen fortfarande kan stämma.

Ursprungligen av Leftrustle:

Fast... Om mac-försäljningen ökat i det långa loppet betyder det där ingenting. Om folk generellt i april i år varit mer intresserade och medvetna om mac än i april förra året kan det mycket väl stå för den försäljningsökningen. Ifall Apple uppdaterat oftare kanske ökningen varit ännu större, något vi aldrig kommer få veta. Vilket gör att teorin att dåliga uppdateringscykler håller tillbaka försäljningen fortfarande kan stämma.

Jo, du har helt klart en poäng - det kan förstås ha varit en hämmande effekt på en ännu bättre försäljning, något som definitivt är svårt att veta. På så sätt "bevisar" mina siffror ingenting, dom gör bara min teori lite mera trolig.

Och jag tror fortfarande stenhårt på att folk generellt sett inte är så medvetna och att vi här inte är representativa. Det är alltid lätt att utgå ifrån hur man själv resonerar, som att det där klena grafikkretsarna i MacBook verkligen är störande, men jag tror Apple har stenkoll på vad som spelar roll och inte spelar roll för deras försäljning, vad som tilltalar folk generellt, och tar sina beslut därefter.

Jag menar inte att Apple alltid gör rätt i varje enskilt beslut, det gör knappast något företag, men jag tror att deras val är grundade på långt mer information och fakta än vad vi har till hands. Sen kan det förstås handla om tekniska skäl också av något slag. Det var förstås inte så att Apple satt och valde bort att stoppa i G5 i PowerBook av försäljningsmässiga skäl, utan det var helt enkelt inte tekniskt möjligt att göra en bra bärbar med den processorn.

Hursomhelst finns det mycket som tyder på att en uppdaterad MacBook Pro finns runt hörnet och stämmer det så är snart cykeln nollställd igen.

Glömde säga det mest uppenbara; i april förra året fanns inte Macbooken, utan bara en uråldrig iBook. Macbooken är en mycket bra dator, så att försäljningen inte skulle ökat sen dess introduktion vore en ren katastrof.

1
Bevaka tråden