Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar det här med upplösningar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

jag funderar på att köpa den här skärmen till min quicksilver:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06a/21067-314865-314867-314867-314867-12731592.html

Den skall då kopplas till ett Ati Radeon 9800:
http://ati.amd.com/products/radeon9800/radeon9800prome/specs.html

Det jag undrar är att om man kollar på skärmens specar så ser man att den har en upplösning på 1440*900, och den upplösningen hittar jag inte på grafikkortets specar.

Får man andra upplösningar beroende på vilken skärm man kopplar till datorn, eller hur fungerar det? Jag vill inte gärna ha en wide Screen skärm med tjocka svarta kanter därför att kortet inte stöder skärmens upplösning.

En liten förklaring skulle uppskattas.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-21 17:21

Det borde väl fungera utmärkt? Grafikkortet klarar ju upp till 1920x1200 om det är digital skärm (står det längst ner på sidan)

Ursprungligen av bolle:

Det borde väl fungera utmärkt? Grafikkortet klarar ju upp till 1920x1200 om det är digital skärm (står det längst ner på sidan)

ja, det såg jag, men skärmen använder ju inte 1920 * 1200 utan 1440 * 900. Det är liksom det jag inte riktigt förstår.

Spelar det kanske ingen roll vilken upplösning som skärmen har, anpassar grafikkortet sig efter skärmen? Kommer upplösningen 1440 * 900 att dyka upp i bildskärmsinställningarna om jag kopplar in en skärm som har den upplösningen i datorn?

jag hoppas att min fråga går att förstå, jag fattar nämligen inte detta till 100%.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-23 17:28

Grafikkortet klarar alla upplösningar upp till motsvarande 1920x1200. Mer klarar inte vanlig DVI av det är därför du har den begränsningen.

Och ja, skärmen talar på något vis om för datorn vilka upplösningar den accepterar och sedan dyker de fungerande upplösningarna upp som valbara alternativ i datorn. Allt sker automatiskt med DVI, det är bara att koppla in så blir det rätt direkt.

Ursprungligen av gusax840:

Grafikkortet klarar alla upplösningar upp till motsvarande 1920x1200. Mer klarar inte vanlig DVI av det är därför du har den begränsningen.

Och ja, skärmen talar på något vis om för datorn vilka upplösningar den accepterar och sedan dyker de fungerande upplösningarna upp som valbara alternativ i datorn. Allt sker automatiskt med DVI, det är bara att koppla in så blir det rätt direkt.

Gött mos, då klarnar det rejält. Tack för lektionen.

1
Bevaka tråden