Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon testat Tubestick?

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skapade ett jordplan genom att ta en vanlig gammal enliters färgburk och ställde antennen på den .
Och vips funkade det plötsligt!

Ursprungligen av Sventa46:

Skapade ett jordplan genom att ta en vanlig gammal enliters färgburk och ställde antennen på den .
Och vips funkade det plötsligt!

Tack för tipset! Det där gjorde underverk, fungerar även här ute på landet!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-29 18:08

Jag har ingen TV på mitt pyttelilla studentrum och funderar på om en sån här liten sticka i min macbook kan hjälpa mig med det. Går den att koppla i väggen precis som en vanlig TV, altså inget antennpiss? Tror vi har kabeltv i huset här och det vill jag ju såklart utnyttja då. FInns det några andra bra lösningar för oss som bara vill se lite TV ibland men inte har någon?

Ursprungligen av wosk:

Går den att koppla i väggen precis som en vanlig TV

Med Tubestick medföljer en adapter för vanlig TV-antenn så det bör gå fint!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-30 13:07
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Med Tubestick medföljer en adapter för vanlig TV-antenn så det bör gå fint!

Som passar (fysiskt) vanlig antenn: JA. För de analoga signaler som kommer för kabel-TV: NEJ. En Tubestick tar endast emot digitala utsändningar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-17 21:13
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Med Tubestick medföljer en adapter för vanlig TV-antenn så det bör gå fint!

Men varför detta problem med folk som inte hittar kanaler? Alla har väl ett antennuttag hemma? eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-18 09:34

Jag har en digitalbox från ComHem, dock hittar jag inte några kanaler fast jag har kopplat min digitala box direkt till Tuben, vad är det för fel? Det kan ju knappast gå ut analoga signaler från min digitala box?

Tror många av oss fick en lång näsa efter att ha läst MacWorld

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-18 09:46
Ursprungligen av Banken:

Jag har en digitalbox från ComHem, dock hittar jag inte några kanaler fast jag har kopplat min digitala box direkt till Tuben, vad är det för fel? Det kan ju knappast gå ut analoga signaler från min digitala box?

Tror många av oss fick en lång näsa efter att ha läst MacWorld

TubeStick kan bara ta emot DVB-T-sändningar (over-the-air digial-tv, dvs Boxer), så den fungerar inte över huvud taget med ComHem.

Signalen som skickas ut från din ComHem-box är en ren bildsignal och har ingenting med digital-tv eller ej att göra.

Ursprungligen av Jonha134:

Men varför detta problem med folk som inte hittar kanaler? Alla har väl ett antennuttag hemma? eller?

Ursprungligen av Banken:

Jag har en digitalbox från ComHem, dock hittar jag inte några kanaler fast jag har kopplat min digitala box direkt till Tuben, vad är det för fel? Det kan ju knappast gå ut analoga signaler från min digitala box?

Tror många av oss fick en lång näsa efter att ha läst MacWorld

Kan bero på att de flesta av dessa har kabeltv, och i dessa nät filtreras som regel de digitala signalerna bort för och slippa störningar och ge utrymme för kabeltv leveratörens utbud enligt vad jag förstått.

  • Medlem
  • 2007-05-23 21:00

Har använt tubesticken i några veckor och tycker det är en klockren produkt, suverän mottagning och bra programvara. Dessutom är mediacentral riktigt schysst!

Mitt råd är, om man vill kunna använda bordsantennen, köp en Elgato istället. Jag hade en tubestick men min data blev för långsam. Nu köpte jag en elgato och jag behöver varken ha en bra dator eller en extern antenn ute.

Ett par 100 kr extra så får man vad man förväntar sig.

Elgaton hittade alla kanaler på en gång trots att jag inte ens satt nära ett fönster med antennen.

Men det är bara min åsikt, kanske finns folk som är nöjda med sin Tubestick.

Ursprungligen av mackan1980:

Mitt råd är, om man vill kunna använda bordsantennen, köp en Elgato istället. Jag hade en tubestick men min data blev för långsam. Nu köpte jag en elgato och jag behöver varken ha en bra dator eller en extern antenn ute.

Ett par 100 kr extra så får man vad man förväntar sig.

Elgaton hittade alla kanaler på en gång trots att jag inte ens satt nära ett fönster med antennen.

Men det är bara min åsikt, kanske finns folk som är nöjda med sin Tubestick.

Jag har fri sikt på Öckerö till brudaremossen i GBG, kanske 20km bort. Analog TV funkar bra, digital funkar bra. TubeStick med bordsantenn (medföljande pinnen) funkar ej. Tubestick med platta (bordsantenn "20db förstärkning bla bla" från billiga stället funkar ej... Tubestick ligga hylla....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har fri sikt på Öckerö till brudaremossen i GBG, kanske 20km bort. Analog TV funkar bra, digital funkar bra. TubeStick med bordsantenn (medföljande pinnen) funkar ej. Tubestick med platta (bordsantenn "20db förstärkning bla bla" från billiga stället funkar ej... Tubestick ligga hylla....

For Your Info ; Tubestick blivit hyllvärmare...

Tänkte bara nämna det för de som fortfarande är köpsugna:'(

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-27 23:42
Ursprungligen av Goflorp:

For Your Info ; Tubestick blivit hyllvärmare...

Tänkte bara nämna det för de som fortfarande är köpsugna:'(

.... och jag har redan glömt var jag la min.... håller med alla kritiker, tummen ner, tummen ner

Ursprungligen av mackan1980:

Mitt råd är, om man vill kunna använda bordsantennen, köp en Elgato istället. Jag hade en tubestick men min data blev för långsam. Nu köpte jag en elgato och jag behöver varken ha en bra dator eller en extern antenn ute.

Ett par 100 kr extra så får man vad man förväntar sig.

Elgaton hittade alla kanaler på en gång trots att jag inte ens satt nära ett fönster med antennen.

Men det är bara min åsikt, kanske finns folk som är nöjda med sin Tubestick.

Vilken Elgato har du köpt - tänker själv lägga till en slant på en sådan - främst pga mjukvaran som har saker som är bättre.

Elgato idag?


Vi fick marksänd digi-tv i måndags. Och jag vill ha mottagare till min PowerBook G4. Tänker inte köpa tv+box eller tv inkl box!
Ser på era inlägg att Tubstick inte var godkänd men vad tycker ni om Elgato idag? Är det värd pengarna ca1300kr eller ska man ändå köpa tv-apparat/bildskärm?

Jag har fri sikt till tv-masten ca 7km.

Ni som köpt den här mottagaren, fick ni med en aktiveringskod för Mediacentral också? Jag verkar bara ha fått med aktiveringskod för programvaran TheTube men ingen för Mediacentral? När jag startar Mediacentral säger den att det går i demoläge i 5 min och måste aktiveras för att låsas upp, klickar på den länken och fyller i samma aktiveringskod som för TheTube men ingenting händer. Nån som vet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-30 13:03

Ja, jag fick en separat lapp med aktiveringskod för MediaCentral. Det finns också en liten dekal på kartongen som indikerar att detta är inkluderat.

Okej surt, då är det väl så att det bara var under en begränsad period kanske. Kanske bara är medföljande om man beställer från tillverkarens hemsida direkt?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-04-30 16:15

Jag köpte min nån dag efter att de fått in fler produkter i lager, men fick heller inte någon aktiveringskod till Mediacentral. När jag köpte den så stod det att det ingick :/ Får leta lite till i kartongen och sen ta kontakt med dem.

EDIT: Hittade lappen med aktiveringskoden nerknödd i botten av kartongen!

  • Medlem
  • 2007-05-03 16:23

Tubestick dag2 - blandade erfarenheter

-Ja, UPS är under isen. Kunde bara leverera dagtid. Förväntar de sig att det sitter en litten hemmafru/hemmaman och väntar?
-Verkligen svårt att få bra mottagning (västra Uppsala) . Slutade med att jag kastade ut antennen genom fönstret. Då upptäcktes tv1 och tv2 tv24 i olika varianter, inga av de övriga gratiskanalerna.
-stor besvikelse över att det inte gick att ansluta till kabelsladden (men det borde man ha förstått)
-stor besvikelse över Mediacentral. Långsamt! kräver windowsmediapluggar(fast det är ju kanske inte mediacentrals fel). Motsvarar inte alls förväntningarna efter recensionen i Macworld. Apples Frontrow både elegantare och mera lättkörd.
-The tube är acceptabelt som program men synd att timingfunktion skanas och att den inte riktigt vill minnas inprogrammerade stationer. Om man råkar dra ur sladden till tubestick och sätter in den igen uppfattar Thetube stickan som ny enhet och då får man autotuna igen...
-priset och i vissa avseenden enkelheten är fortfarande största fördelen med tubestick.
slutsats: ett halvt felköp samt större vaksamhet vad gäller macworlds prylrecensioner.

Fick min igår. För mig har det fungerat bättre än många andra som har skrivit här. Jag har inte haft några problem med mottagningen, varken hemma (Stockholms innerstad) eller på jobb (Solna), och jag har fått in alla kanaler utan några som helst problem. The Tube fungerar bra på min Macbook, men är rätt buggigt med flera hängningar på min iMac G5, gissar att PPC-koden fungerar sämre än Intelkoden.

Kort sagt, jag är nöjd med köpet, speciellt givet priset.

jag fick min tubestick idag, men när jag skulle installera den märkte jag att det var en stor spricka i CD:n med mjukvaran.. så jag är körd. Orkar inte med att folk aldrig kan vara lite varsamma.

Ingen som har en länk dit man kan ladda ner mjukvaran? jag har ju lincenser och så.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-08 17:39

http://equinux.com/us/products/mediacentral/download.html Men hur det är med The Tube vet jag inte. Kanske om du mailar ditt serienummer till support?

tack. ska kolla om det funkar när jag kommer hem. jag har för mig att licensen som följer med endast gäller 2.0. Jag har mailat supporten och väntar ivrigt på svar.

Intressant nog är Tubestick det näst mest sökta ordet på Google för att hitta 99.se senaste veckan. Ballt va?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-09 09:24
Ursprungligen av Björnström:

Intressant nog är Tubestick det näst mest sökta ordet på Google för att hitta 99.se senaste veckan. Ballt va?

Och det beror ju på att alla måste berätta i tråden hur bra den fungerar... dubbel-:)

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-05-09 09:25

Synd bara att produkten suger, har inte hittat täckning någonstans. Fick dock in en kanal på jobbet. Med antennen inkopplad, i centrala Göteborg. Så vart bör man befinna sig för att få täckning? Granne med en TV-mast?

Nu finns Tube 1.1 med timeshift

http://blog.equinux.com/2007/05/10/back-in-time-the-tube-11/

"The Tube 1.1 now jumps back in time: With its new timeshift feature you can not only pause and rewind your current TV program but also record TV shows subsequently from an earlier point in the show. How far back you can rewind a TV show depends on when you selected the channel and how much disk space The Tube has been assigned. Once a channel has been picked, The Tube 1.1 automatically starts storing the show in the timeshift-cache. The Tube 1.1 also allows you to export your recordings in different qualities to Apple TV, your iPod or in iMovie. The Tube 1.1 is a free update for registered users and is shipped together with TubeStick."

ett litet steg i rätt riktning. Men pausfunktionen funkade inte för mig tidigare i veckan. Pausade, bilden frös, gick iväg och kom tillbaks efter några minuter och "hepp" så var man i realtid när man tryckte på paus igen. Kommer nog ta ett halvår innan dom får den här mjukvara att verka klar, tyvärr.

jag har min inkopplad med en vanlig TV antenn från hustaket. Det funkar skitbra.

Bevaka tråden