Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ser inte roterade bilder

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-27 13:11

Jag tror jag blir tossig

Min kamera roterar inte bilder automatiskt när jag importerar utan det har jag gjort manuellt i iPhoto - men nu kan jag inte se bilderna när jag klickar på dem - det blir bara en grå ruta med ett utropstecken...
dessa bilder vill jag ha med i en kalender men det är likadant där
man kan se dem lite snabbt skymta förbi när man dubbelklickar men sen ersätt dem av den grå rutan

något råd?

  • Medlem
  • 2007-01-15 12:43

Jag har samma problem med bilder som jag inte har laddat in med hjälp av iPhoto 6. De gamla bilderna visades utmärkt i gamla iPhoto men nu syns de bara i litet format och när man dubbelklickar för att få det större redigeringsformaten syns bara en grå ruta med ett utropstecken i. Jag kan bara se stående bilder i det större formatet.

DÅLIGT!

Är det ingen som har tips på vad detta är?!

PleaseO:-)

  • Medlem
  • 2007-01-18 21:06

Jag tror att jag har hittat vad det var, i alla fall för mig. Jag har döpt om alla rullar så att de heter heter år, månad, t ex 200508 så att jag lättare ska hitta i iPhotos struktur. När jag la upp det systemet råkade jag göra flera 200508 o iPhoto döpte mapparna (på hårddisken) till 200508_2 resp_3. Jag rensade dessa mappar för att bara få en som hette 200508. Det är filer i dessa mappar som iPhoto nu inte vill visa i större format och inte heller visa om man högerklickar o väljer "visa fil".

Lösning: Kopiera alla bilder det gäller, t ex kan du dra dem till skrivbordet. Radera dem i iPhoto (var säker på att du har backup innan). Töm iPhotos papperskorg. Importera bilderna på nytt så fungerar det igen!

Hoppas att det kan hjälpa Sanne B också...

Ja, jag tar ju tillbaka att jag kallade iPhoto dåligt, det var ju jaaaag.

En hel del konstigheter kan fixas genom att hålla ner Äpple + alt under start av iPhoto och sedan välja lämpliga alternativ av de fyra som då kommer upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-13 13:56

Hej! för mig går det helt enkelt EJ att kopiera eller dra bilderna till skrivbordet.
Någon som vet vad som är feltet och vad jag kan göra?????????

/gun

  • Medlem
  • 2007-05-14 11:18

Vet inte men ett tips kan vara att högerklicka på fotofilen och visa info, kolla där om filen är låst. Kanske det kan hjälpa?!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-14 12:35

Nej, kan ej se att alla dessa filer är låsta. Det rör sig om flera foton, vilka flertalet är importerade från cd-skivor eller via usb-minne. Egentligen handlar det i mitt fall ej om roterade bilder. Detta problem uppstod för ca ett par veckor sedan.

Finns det någon annan hjälp?

Gun

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-16 20:30

Nu är katastrofen framme!!!!--för mig som kanske inte vet vad jag gör-inget datasnille.

Har försökt att göra enligt tipset ovan att kopiera till skrivbord o sen radera iPhoto.
Kan inte få in bilderna från mapparna till iPhoto igen.
De kan bara ses i förhandsvisning. Kan jag rädda de raderade bilderna??????????????

gun

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-17 02:25

Vadå? Vad händer när du drar bilderna från mapparna till iPhoto?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-17 07:41

Jag får up en ruta med texten att det är oläsliga filer/gun

1
Bevaka tråden