Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta 2 instanser av Thunderbird

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 12:56

Hej!

Har rätt så nyligen bytt till en MBP. Tidigare körde jag Windows och kunde då på ett för mig enkelt sätt med hjälp av två bat-filer starta två olika profiler av Thunderbird och ha de körande samtidigt. Har nu försökt göra samma sak på min nya MBP men inte riktigt fått det som jag ville.

Hittills har jag lyckats göra ett AppleScript som ser ut så här:
do shell script "/Applications/thunderbird.app/Contents/MacOS/thunderbird-bin -no-remote -P Markus"

Där profilen som jag vill starta heter Markus t.ex. Allting fungerar egentligen som jag vill nu, men det finns en liten detalj som irriterar mig. När jag kör AppleScriptet så ligger det kvar som ett program tills jag stänger Thunderbird. Finns det något sätt, med eller utan AppleScript, att ta död på det lilla start-programmet och bara ha Thunderbird igång. Det blir så väldigt många ikoner när man växlar mellan de startade programmen. Alla tips är välkomna!

går det inte att aktivera profilhanteraren på osX (en rulllist med användare).. ?? man väljer då vilken profil man ska starta, aktivera .. krävs att man då startar thunderbird 2 ggr för att få upp 2 olika aktiva profiler...troligen, eller?

eller i thunderbird växla internt...

\\ en helt öppen fråga från min sida alltså .. inget svar på ovan

kör flera mailkonton \ avsändare i thunderbird eller evolution då jag e den ända användaren;]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-13 14:43

Som kallback mycket riktigt säger: varför skriver du inte in i Thunderbird alla mailkonton (profiler om man så vill) som du vill använda dig av? Profiler i alla ära, men om du bara vill komma åt olika mailkonton hos olika operatörer så känns det ju som en enorm omväg att starta flera instanser av Thinderbird. Tom på Windows löser du frågan likadant (detta är alltså ingen Mac OS X-unik funktion).

Om du berättar lite mer om bakgrunden till att du vill ha olika profiler (eller är det kanske bara en uppsättning konton hos olika operatörer som bara relaterar till dig ändå?). Då kan vi komma med mer matnyttiga tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 17:52

Nja, det bygger på att både jag och sambon ska kunna ha sina respektive mailprogram igång samtidigt utan att behöva logga in och ut på våra respektive användarkonton i OSX...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 19:04
Ursprungligen av marswe:

Nja, det bygger på att både jag och sambon ska kunna ha sina respektive mailprogram igång samtidigt utan att behöva logga in och ut på våra respektive användarkonton i OSX...

Du känner till "snabbt användarbyte" va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 19:27

Nja, inte direkt. Men det jag vill ha är två ikoner som ligger på "Docken" där den ena startar min profil av Thunderbird och den andra ikonen startar en annan profil. Tips, förslag, etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 00:21

Snabbt avvändarbyte och två separata profiler borde som sagt lösa problemet. Varför krångla till det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 08:47

Ok, ska testa. Dock hur går snabbt avändarbyte till? Kan man med hjälpa av ett AppleScript kanske byta profil och sedan starta en Thunderbird???

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-14 10:00

Det tar någon sekund att byta användare via snabbt användarbyte. Du pendlar ju mellan (två) användare och bibehåller tillståndet på respektive inloggningssession under byten. Du har mao Thunderbird igång i ena sessionen medans du kör Thunderbird i den andra sessionen. Det är som om ni satt inloggade samtidigt, helt enkelt.

1
Bevaka tråden