Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator - övertryck

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har monterat en Photoshop fil i Illustrator CS2 och sedan lagt på text och annan grafik. Monterade ai-filen i Indesign CS2 och gjorde pdf för tryck. Vid preflight i Acrobat varnas för att text mindre än 12p sparar ur. Släcker jag den svarta plåten ser man tydligt vita konturer av bokstäverna i psd-bilden. Jag antar att varningen är till för att förhindra misspass där det vita glipar igenom.

Hur ställer jag in så att den svarta texten 100k trycks ovanpå psd-bilden?

ps. Jag provade Filter - Färger - Övertryck svart, men då blev det fyrfärgssvart av texten och det är ju inte meningen?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-03 12:58

Markera texten och leta upp en palett som heter attribut (det heter den i InDesign iallafall).

Jag har försökt ändra tillbaka genom att avmarkera övertryck i attribut men likförbannat blir all text fyrfärgssvart. Jag måste ha missat något väsentligt? Vad kommer det ifrån? Markerar jag texten i Illustrator är den 100k och inget annat. Men när jag gör pdf blir det 84,86,73,68. Men det kanske ser OK ut i tryck?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 23:11

Lägg 1% yellow under den svarta texten så är det fixat ganska enkelt då det bara blir urspar för 100% K

Lycka till

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-03 23:26

Ja, det blir säkert ok i tryck, det kan det vara så att profilerna du valt på dokumentet begränsar färgmängden - om du lägger ihop alla färgerna så får du ca 320% total färgmängd, och det verkar ju vettigt.
Vad har du för värden på bakgrunden där du inte har text?

Det verkar som att jag kommit på en förklaring. Den monterade psd-filen var i rgb medan Illustratordokumentet var cmyk. Efter att jag konverterat psd-filen till cmyk fungerar övertrycksfunktionen och texten blir 100k och utan att det sparar ur i bakgrunden.

Fast det verkar ändå som att Indesign har vissa problem med en sådan kombinationsfil. Jag tror inte att den kan färghantera den. I alla fall får jag inte fram något om "Inställningar för bildfärg" när jag ctrl-klickar på bilden.

1
Bevaka tråden